Je suis reconnaissant - Reisverslag uit Montcombroux-les-Mines, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Je suis reconnaissant - Reisverslag uit Montcombroux-les-Mines, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Je suis reconnaissant

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

26 April 2016 | Frankrijk, Montcombroux-les-Mines

Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Daar hield ik mij vorig jaar aan vast tussen de huilbuien door. Je zit in een vette midlife crisis zei een vriendin tegen mij. Zelf noem ik het liever ontwaken.

Ik heb er sinds die tijd een gewoonte van gemaakt om de kosmos voor minimaal 5 dingen te bedanken voordat ik de dag start. Het geeft mij een positieve boost.

Even opstarten.....
Dank je wel voor deze nieuwe dag
Dank je wel dat ik een warm onderkomen heb in deze schitterende abdij
Dank je wel dat ik in overvloed te eten en te drinken krijg
Dank je wel voor dit beresterk en gezond lijf, waarmee ik deze tocht aankan
Dank je wel dat ik op mijn tocht zo bijzonder mag ontwikkelen
Dank je wel dat u mij zoveel lieve mensen om mij heen hebt gegeven
Dank je wel dat we er zijn.

Dankbaar zijn. Wat geeft dat veel goeds. Alleen je gedachten erover buigen geeft al zoveel tevredenheid.

Gisteren bracht de burgemeester mij toch maar mooi even op de abdij. Ja, Jacobus heeft me weer gemazzeld. Anders had ik toch raar staan te kijken voor de Loire zonder dat ik over kon steken. Sjonge, Jacobus, wat lief van je, wat zorg je toch goed voor me. Dank je wel.

In de Abdij heerste een sirene stilte. Bij het inchecken werd mij gevraagd om de stilte te respecteren. Ja,  voor mij vanzelfsprekend, ik ben er namelijk te gast en vind dat ik de regels van de Abdij hoor te accepteren anders hoor ik daar niet. Mooi te ervaren wat er dan allemaal in je omgaat tijdens het stil zijn.
O, en wat had ik graag foto's gemaakt.... maar ook dat hebben ze liever niet. Bijzonder denk ik dan, voor wie maak ik eigenlijk foto's, ik heb de beelden toch al in mijn hoofd......

De dag begint verrassend. Hup, even scheren, door de wasstraat en op naar de vroege dienst in de abdij. Tijdens de wasbeurt beland ik in een film van Louis Funes. Ik stap de douche binnen, draai de warme kraan open en wacht op het warme water. Och, goeie gelijk al warm. O heerlijk. Ik zeep me in lift men voet op....... en ja hoor, ik raak uit balans.... en niet zo zuinig ook. Ik probeer me vast te grijpen maar ja waaraan flitst het door mijn hoofd. Ik maak een schuiver, schiet uit de douchebak op m'n bil, schuif tegen de deur, deur schiet open en ik schuif zo de gang van de doucheruimte in. Ja heel sjiek, in mun mun blote reet. Gelijk komen er twee - overigens - mooie mannen op me af. "Of ik me bezeerd heb vragen ze"......
Man, man, plat van het lachen spoel ik mij af.
Ja, denk ik later op de dag: als ik ze zo voortaan moet lokken.........

Aan het ontbijt raak ik diep ontroerd.
Een grote, breedgebouwde man, zit naast me aan het ontbijt. Ik was hem al tegengekomen in de wasstraat en hij weet dat ik op pelgrimage ben. Hij kijkt mij aan met van die lieve, trouwe, natte ogen en vraagt mij of ik tijdens het pelgrimeren voor hem wil bidden. Poeh....... dat komt binnen. Wie ben ik om dit te mogen doen. Ik beloof hem dit te doen en ook voor hem een kaars te branden in Le Puy a Velay. Ja, je hebt me echt weten te raken. Jou heb ik voorlopig wel in beeld.
Durven vragen. Ja, heel kwetsbaar durfde hij mij iets te vragen.
Hoe mooi is dat.

Jacobus had me ook nog even te pakken. Gisteren had hij mij gematst door een lift te regelen. Vandaag moest ik deze kilometers toch maken door mij een ommetje te geven. Och, wel mooi door het groen......

Op weg naar Chateau les Gaillards in Montcombroux-les-Mines. Zal het vandaag gebeuren.....
Al voordat we vertrokken hebben we kontakt met elkaar en moedigen we elkaar aan. De laatste weken weten we dat we niet ver meer van elkaar verwijderd zijn. Nu zelfs nog 1 dag van elkaar af. Henk Slomp uit Zwolle heeft ook dat eind van huis gelopen. Mooi man. Ik weet dat Henk een rustdag wil inlassen en hij heeft mij deze plek aanbevolen. Eens kijken of we op het leven kunnen klinken vanavond.

Dat is het geval. Dank je wel Henk.
Wat een mooie verhalen, wat een mooie reis.

Ultreia
XXX

  • 27 April 2016 - 00:07

    Margriet En Martien Van Lith:

    Hallo Henk,
    Wat is het toch heerlijk om al jouw verhalen te lezen.
    Ontroerend soms hoe jij je tocht ervaart, en je dankbaarheid dat je dit mag doen.
    Je bent een geweldig mens!!

    Bonne route et bon courage!!!!



  • 27 April 2016 - 06:16

    Pauline:

    Wat schrijf je mooi. Ik geniet met je mee. Hoop dat jullie elkaar ontmoeten. 2 mannen, van binnen op z'n mooist en puurst

  • 27 April 2016 - 08:01

    Caroline:

    Henk, wat had ik graag een muisje willen zijn, zag het helemaal voor me. Jij die onderuit ging in de douche.
    Geniet van het samenzijn met Henk uit Zwolle.

  • 27 April 2016 - 09:32

    Anette:

    Wat een genot om je te volgen!Geniet van alles om je heen.xxxx

  • 27 April 2016 - 09:40

    Riet :

    Lieve Henk, wat een verhalen, hahaha ik zie het helemaal voor me, onder die douche! Super leuk dat je nu samen met Henk uit Zwolle bent. Dat is genieten van elkaars verhalen. Wat ben je toch een prachtig mens, fijn dat je het ons laat mee beleven.
    Liefs Riet

  • 27 April 2016 - 10:24

    Truus Janse-Verhaar :

    Hoi Henk ,

    Wat ben je een begenadigd schrijver zeg ! Jouw verhalen en gedachten ontroeren mij weer, en vaak moet ik er ook om lachen . Jij ook dank daarvoor . Je maakt heel veel mee , dat vind ik super voor je .
    Nog buen camino . Lieve groet Truus .

  • 27 April 2016 - 10:54

    José:

    Tijdens jouw reis is er een schrijver geboren, ik kijk nu al uit naar je volgende verslag. Geniet van de dag.

  • 27 April 2016 - 11:42

    Esther Vh Erve:

    He Henk
    Genieten van jouw reisverhalen! Geboren schrijver! Enjoy!

  • 27 April 2016 - 19:14

    Sylvia Janse:

    Hallo Henk,
    Jij mag de kosmos ook wel bedanken voor de goede afloop van jouw doucheavontuur.
    Ik zag het helemaal voor mij net een slapstick

  • 27 April 2016 - 19:23

    Sylvia Jansen:

    Hoi Henk,
    Ik zag net dat de helft van het bericht maar geplaatst is.
    Wij hebben vandaag nog aan jouw gedacht en benoemd hoe bijzonder wij het vinden.
    Wij dachten aan jou toen wij het pauselijk museum bezochten in Avignon.
    Daar zagen wij boven van allerlei beelden de Jacobsschelp.
    Wij zullen vanuit het zonnige zuiden op jou toasten.
    Nog een prachtige tocht verder en bonne route.
    Lieve groeten Peter en Sylvia

  • 27 April 2016 - 20:10

    Anja Sterk:

    Hoi Henk,

    Inderdaad schitterende verhalen !!.
    Volgens mij zat je in een film die douche affaire, ik zie het al helemaal voor me.
    Maar wat een genot om jou verhalen te lezen.
    Ook een groot talent om zo mooi alles te kunnen verwoorden.
    En heerlijk om andere Pelgrims te mogen ontmoeten, en mee verder op je pad te gaan.
    Geniet er lekker verder, kijk weer uit naar jou volgende belevenis.
    Heel veel plezier !!


    Liefs Anja xxx

  • 27 April 2016 - 20:16

    Charlotte:

    Lieve Henk,
    Zo prachtig, ik geniet al weken van je verhalen en zo reis ik een beetje met je mee. Geniet, verwonder en ben gelukkig...
    Liefs en x,
    Charlotte

  • 27 April 2016 - 23:41

    Betsy Murray:

    Lieve Henk,
    Wat een rijkdom om dit te mogen ervaren!
    Heel bijzonder om elke dag ff mee te mogen lopen!!
    Dank je!!
    Dikke Knuffel Betsy

  • 28 April 2016 - 12:00

    Francien:

    Je kunt altijd een boek schrijven Henk!

    Ik koop hem!! Ik geniet van je beeldende verhalen.
    En ja als je de "ware" in je blote kont moet lokken, dan zal dat wel de bedoeling zijn.
    Weet hij gelijk wat voor een vlees je in je kuip, of douche hebt. :).

    Geniet van je reis.

    Groetjes Francien


  • 29 April 2016 - 05:47

    Paul Van Den Heuvel :

    Hoi die henk
    Nog ff kort en dan probeer ik mijn ogen nog ff te sluiten..
    In 1 ruk alle berichten van je gelezen en ik smul ervan heerlijk...
    Ik heb al heel lang niet gelezen maar dit was een genot...
    En ja ik ben un bietje jaloers...
    Zet hem op vandaag,
    Ik ga vanmiddag afscheid nemen van unne Oeteldonker uit Haarlem snik
    Hij vertrekt voor zijn laatste reis neem jij hem aub ook ff een stukske mee?
    Jan Borstel is zijn Naam...
    Dag vriend
    Loop alsof je stilstaat en neem alles in je op...

  • 29 April 2016 - 16:39

    Albert Van Heijningen:

    GEWELDIG Henk, allemachtig prachtig.

  • 29 April 2016 - 17:02

    Thea :

    Voor ons Henk ... voor ons fotoos !
    Maar ook zonder fotoos zien we goed wat je doet ... door je mooie beeldende verhalen.
    LGR.T X

  • 29 April 2016 - 18:01

    Judith Van Tuijl:

    Lieve Henk,

    Wat ben je toch ook een heerlijke man!
    Ik lig dubbel en ben tegelijkertijd ontroerd door je stukjes.

    Bon voyage mon ami!

  • 29 April 2016 - 23:22

    Liesbeth:

    nee, toch maar alles lezen, ben hongerig naar wat er komt..........
    Een dingen hebben we gemeen: dat danken 's morgens, fijn hé.
    Jaaaaren geleden zat ik 's avonds in bed gekluisterd aan de radio: Candlelight met Jan van Veen, vond ik heerlijk, zo ook geniet ik van jou stories. Doe Johannes de groeten, bonjour xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 154934

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: