Geschoold zijn - Reisverslag uit Samos, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Geschoold zijn - Reisverslag uit Samos, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Geschoold zijn

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 Juli 2016 | Spanje, Samos

Gisteren heb ik de avond afgesloten met een groep Koreaanse mannen. Wat een lieverds. Zegt er ene -  wanneer ik bedank voor het eten dat gebracht wordt met "dunnada" ja, ook in het Spaans heb ik een accent - Hank, ik hou van je tonatie. Ik ook jongen, zeg ik hem. Het brengt me iedere keer leuke gesprekken doordat ik het niet perfect kan.
Tja, geschoold zijn denk ik dan.......

Geschoold zijn. Wat is dat nu werrkelijk. Een universitaire opleiding, levenservaring of maar zien wat er op je pad komt.

Ja, wat wordt er een hoop van je verwacht.

Tja hoeveel moet je leren als mens? Als mens of als ziel? Kijk, daar zit nou volgens mij de kneep.
Als mens zijn wij gaan denken en lopen in de pas. De ziel wil hele andere dingen. Dingen vanuit het hart. Ja, durf dat maar eens. Je moet daarvoor loslaten. Loslaten van oude patronen en je eigen pad lopen. Zo is het met scholing ook. Doen wat je leuk vindt, doen wat bij je past.

Ik zie het om mij heen bij vrienden met opgroeiende kinderen. Allemaal willen zij het beste voor hun kinderen, begrijpelijk.
Maar vaak gaat het anders. Ja, de kosmos is niet te beinvloeden.

En zij, zij komen er wel, stuk voor stuk. Allemaal even uniek. Mooi te zien hoe zij allemaal ontplooien en worstelen met het "moeten". Tja, dat "moeten" is ook onnatuurlijk.

Soms denk ik wel, als ik nu vroeger wat beter m'n.......
Maar nee, zo gaat het niet.

Als ik naar mezelf kijk zie ik hoe mooi ik door de jaren heen geschoold ben, dat is echt prachtig maatwerk.
Altijd geleerd op de kant die ik opging. En dat met heeeeeeeeel veel plezier. Kijk, dat heeft effect.

Frans en Spaans heb ik pas de laatste jaren opgepikt, ja, dat denk ik dan nodig te hebbn. Maar eigenlijk ook alleen maar controle.
Ik lach het hardst wanneer ik de woorden op een net iets andere manier uitspreek en het dan iets anders betekent bij een bestelling. Zij ook helemaal in een deuk.
Och, vriendelijkheid heb ik hiervan geleerd, daarmee kom je er altijd.

Uiteindelijk heb ik toch aardig wat geleerd. En een eigen wil jongen..... gruwelijk.
M'n moeder moest op de LTS komen omdat ik geen examen deed in theorie timmeren. Och, ik wilde helemaal die kant niet op. Uw zoon zijn diploma is zo niets waard zij de beste man, goed bedoeld.
Nee, ik moest wis- en natuurkunde hebben voor de bloemsiervakschool. Ja, dat was pas leuk..........

Och en dan krijg ik toch nog schik in leren......
Ja, ik kan best aardig leren hoor, als ik maar weet waarvoor.

Ja, als je maar wilt......
Ik dacht uiteindelijk te kort te komen en wilde meer ontwikkeling en deed de MEAO.
Applicatiebeheerder, systeembeheerder..... het zat er allemaal in. Enne....... koken op de rooi pannen, ja, dat deed ik even tussen de soep en de pudding door. Nee, ik kan zo een restaurant starten hoor, de papieren liggen in de la.....

En inmiddels weet ik ook waarom? Omdat ik doe wat ik het liefste doe.

Enne, "geld maakt niet gelukkig, maar geluk maakt wel geld".........

Vandaag door het zeer mooie groen van Spanje gewandeld en een mooie slaapplek in de monasterie van Samos gekregen. Donativo zegt de monnik. Gracias......

De signalen kan ik niet ontlopen, ik zit echt in de grand finale. Met nog 129 km op de teller is de countdown gestart. Pffffffffff.

Adios
XXX

  • 11 Juli 2016 - 23:03

    Sylvia Jansen:

    Lieve Henk,
    Bij de finish van veel dingen wordt degene, die de eindstreep behaald omarmt door anderen.
    Bij jouw finish is er maar 1 persoon, die jou omarmen kan.
    Die persoon ben jij zelf, een prachtig mens in alle hoedanigheid.
    Sta het jezelf toe en omarm het!
    De laatste loodjes, geniet, beleef en koester!
    Lieve groeten,
    Peter en Sylvia

  • 12 Juli 2016 - 07:46

    Lieve Henk:

    Lieve Henk,

    Aardig wat geleerd..... levenslessen voor menig een. Met liefde kom je een heel eind en zo is het. Ik heb een neef Toos van den Oort ( De Saai ) en ging ook nog als eens eens op reis voor de zaak. Vroegen wij Toon spreek je de taal, de gouden uitspraak was"Als je kunt betalen spreek je alle talen" een uitspraak zo waar als een koe.
    En ja opleidingen,ballet academie b.v hoorde ik laats wat een vakken daar voorbij komen???Ja timmeren Henk, ja aan de weg heb je goed getimmerd,met een mooi resultaat.En wat allemaal moet, dat had ik toen onze kleinkinderen voor eerst naar school gingen. Nu begint het tijdperk moeten niks dagje vrij of dag eerder met vakantie .
    Gister avond kwam Santiago langs in een programma van Max de mooie kathedraal. In 1978 liepen er 75 mensen naar Santiago nu een half miljoen!!! Dus snap en zag die caravaan!!
    Wat een ontlading de aankomst. Dat wacht je nog Henk,maar het komt verdacht dicht bij. Lees niks over je enkel dus hopelijk gaat dat goed.
    Lieve Hank de finish is in zicht,alle registers gaan open en laat de tranen vloeien, van geluk,blijdschap en dankbaarheid.

    Beoordeel mij niet op mijn succes,maar op de keren dat ik ben opgestaan.

    Leafs zusje van....
    Antoinette goeie reis


  • 12 Juli 2016 - 09:42

    Sijke:

    Knap werk
    We zijn hier super trots op onze neef klasse
    Xxxx

  • 12 Juli 2016 - 16:57

    Robin:

    ben wel heel nieuwsgierig hoe jij je op dit moment voelt... Met nog maar 130 km op de teller om te lopen. Dát moet vast een heel erg bijzonder gevoel zijn. Zeker met zoveel kilometers in je benen.

    Ik wens je veel wandelplezier kerel! GENIET van je laatste 100 kilometer.

  • 12 Juli 2016 - 22:01

    Mootje:

    Wow.......wat mooi dat je het einde van je tocht nadert en oeffff wat zal het dubbel zijn. Ik krijg het idee dat met al het moois wat op je pad is gekomen e hier nog maanden mee door zou willen gaan.
    Geniet van die laatste km....loop verkeerd...doe je er nog ietsje langer over....maar wat een prestatie en wat mooi om te lezen wat dit alles met jouw bolleke heeft gedaan...en dan hebben we het niet over de goddelijke blaarloze lijf ....geniet van de finale jongen....dikke knuf Mootje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 155068

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: