Pour vous - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Pour vous - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Pour vous

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 April 2016 | Frankrijk, Vézelay

Het regende pijpenstelen onderweg gisteren. Dat kan dus ook, regen terwijl er mooi zonnig weer is opgegeven.
Ik schiet gelijk in de controle en denk: oe jee, als ik straks  maar weer niet onderuit klap in de bossen, onnodige angst en deze haalt me enkel uit het hier en nu.... er is helemaal geen straks...
En blijkt de route uiteindelijk veel over grasland en verharde weg te lopen......

In een bushokje schuilen en lekker van m'n vers stokbroodje camembert genieten, het weer lijkt iets op te klaren maar echt vrolijk word ik er niet van. Het is wat het is.

Lichtpuntjes.........
Soms zijn ze groot
Soms zijn ze klein
Je hoeft ze niet te zoeken
Je kunt ze ook zijn.....

Ja, hoe mooi is dat? Hier moest ik gisteren aan denken op weg om de kaarsjes aan te steken en de Vesper bij te wonen in de kathedraal St. Marie Madeleine van Vezelay gisteren. Wat indrukwekkend.
Of dat het komt dat ik al zo'n eind van huis ben of doordat ik hier in alle rust alles laat binnenkomen weet ik niet, misschien ook wel beiden.... Het ontroert me diep. Wat mooi om de zang - met een gitaarspel van één van de zusters - te horen en hier met elkaar te zijn. En we zijn er nog lang niet......

Onderweg heb ik zoveel mooie momenten gekend. Momenten van diepe dankbaarheid omdat ik zo ontzettend lief ben opgevangen en verzorgd. Daar steek ik kaarsjes voor aan en sta er bij stil. Grande reconnaissants. Ja, mijn dankbaarheid is groot en de tranen laat ik de vrije loop.

Pour vous, volgers, denk ik bij de volgende kaarsen. Dankbaar dat ik dit mag doen, ik volg jullie ook....... en dank jullie wel voor de vele, mooie, aansporende en veelal ontroerende reacties.

Gisteren zag ik Vezeley al van veraf dichterbij komen. Zo'n 6 km heb ik dan nog te gaan. De Kathedraal is in al zijn glorie bovenop de heuvel heel goed te zien ondanks het druilerige weer. Deze klim, van 150 meter, gaat in 1 km stijl omhoog. Pfffff, het kost wat maar dan heb je ook wat...
En wat super dat, net voordat ik naar boven afreis, de zon mij toelacht. Ja, je lacht me toe denk ik dan. Toch maar mooi 1.100 km in mijn - inmiddels dikke - klapkuiten en voel hierdoor de rilling over m'n lijf lopen......

Zojuist de zegen ontvangen in de chapelle de la Cordella. Heel indrukwekkend.

Ik blijf gewoon nog lekker een dagje hangen hier. Er is hier zo veel te zien en te beleven.
Ja, ontmoetingen met andere pelgrims zijn hier volop. Dat kan ook niet anders omdat Vezelay een punt van samenkomst is en voor velen juist een start.

Zaterdag liep ik Berry tegen het lijf. Hij pelgrimeert in etapes en gaat na Vezelay naar huis. En wie is er al gisteren bij aankomst in Vezelay...... sjuust, Berry.

1/3 van mijn reis zit erop en dat doet ook een beetje zeer. Zeer omdat het ongelooflijk mooie dagen waren.
Maar ja, gisteren is voorbij en morgen moet nog komen......
Onderweg naar morgen.

Ultreia
XXX

  • 18 April 2016 - 13:30

    Willem And Ren:

    Dear Henk,

    We just received your Odyssey Itinerary all about Vezelay and yes it is particularly architecturally
    a beautiful town not forgetting St.Marie Madeleine and for many the starting point for the pilgrimage.
    Enjoy the next étape and do not forget to contact us when you are in the vicinity of Chateauroux.
    We hope the weather is kind to you and that you will meet some more wonderful people on your path in the coming days.

    With best Regards.

    Willem and Ren.

  • 18 April 2016 - 13:39

    Caroline:

    Tjonge Henk 1/3 van de reis, wat snel. Wordt wel nieuwsgierig naar je klapkuiten. Hoe je het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar zit alweer te grienen.
    Man wat kan jij een emotie losmaken door je verhalen, heerlijk.
    Bedankt daarvoor.
    We gaan echt afspreken om te happen in Culemborg op de Lalainglaan, als je weer terug bent. Maar eerst verder lopen.
    Bon voyage et beaucoup de beau temps

  • 18 April 2016 - 14:57

    Josefine Van Den Hoven :

    Hoi Henk

    Je loopt lekker!!! Ik lees je verhalen met plezier!
    Ga je verder over Nevers?
    Morgen naar Le Chemin......Lekker Hollandse praat!

    Bon camino

    Groetjes Josefine van de regio Den Bosch

  • 18 April 2016 - 16:51

    Carin :

    Hoi Henk!

    Je bent een enorme doorzetter en een prachtige verhalenverteller.
    Ik geniet ervan. Hou vol!

  • 18 April 2016 - 18:16

    José:

    Hoi Henk,

    Wat schrijf je toch mooie verhalen, lees ze steeds weer met bewondering.
    Petje af hoor vind het een hele prestatie.
    Geniet nog maar heerlijk verder en veel succes.

    Groetjes José

  • 18 April 2016 - 19:14

    Barbara:

    Och Henk, wat een schitterende omgeving weer! na al die regenen toch een zonnetje om jou te verwelkomen en die zon staat ook leuker op de foto.

  • 18 April 2016 - 20:32

    Engelbert En Annemieke V Veldhoven:

    Dag Henk , wat ontzettend mooi verwoord met erg mooie foto 's . Wij zijn niet zulke globetrotters ,maar door jouw beeldende verhalen komen we een mooi gedeelte de wereld in Naar Parijs dat is nog gelukt omdat we graag naar onze grote vriend Ad gingen .
    Wat zal hij trots op zijn jonge broertje zijn ,en wij natuurlijk ook .Wat ben je een doorzetter .
    We wensen jou heel veel intens mooie momenten toe , lieve groet met dikke kus .
    Engelbert en Annemieke

  • 18 April 2016 - 21:04

    Antoinette De Heus Laheij:

    Lieve Henk

    Net de organisatie van de Rode Kruis Bloesem Tocht achter de rug. 28.040 deelnemers. Nu regen buiten kachel aan en lees dan die fantastische verhalen, met altijd die positieve wending. Wat een pracht karakter, zo in het leven te staan.
    Moet met die gedachten ook terug denken aan mijn jeugd waar dit versje menigmaal werd verteld.
    Wees bevriend met kleine dingen
    Met een mooie bloem die bloeit
    Met de vogeltjes die zingen
    Met een vlindertje dat stoeit
    Met de heldere regendruppels
    Met de gouden zonneschijn
    Wees bevriend met kleine dingen
    En je zult gelukkig zijn

    Dat heeft vast in Huize Murraij ook zo geklonken.

    Goeie reis, wij steken hier een kaarsje aan voor jou, en wens je daarmee veel goeds, gezondheid en nog heel veel mooie momenten die je met ons deelt.

    Lieve groet zusje van...
    Antoinette

  • 18 April 2016 - 22:38

    Ria Van De Ven-Landzaat:

    Hallo Henk,
    Wat een genot om je te volgen!!!
    Steeds boeiende en mooie verhalen.
    Goed dat er voorlopig nog geen einde aan komt.....
    Groetjes, Ria

  • 18 April 2016 - 23:11

    Truus Janse-Verhaar :

    Hoi Henk ,
    Wat geniet ik van je verhalen ! Je schrijft zoals je spreekt, ( voor mij). Mooie verhalen en inzichten .
    Bedankt dat ik daar van mee kan genieten.
    Als je het goed vindt wil ik het emailadres van Marianne van `t Hoff ook bij jou verslag aanmelden .
    Misschien kan je haar herinneren ,wij komen samen uit Vlijmen en hebben met Pascal een stuk naar Rome gelopen ?
    Lieve groet van mij en nog een mooie weg gewenst , je hebt nog tweederde tegoed , Truus.

  • 18 April 2016 - 23:22

    Phia:

    Whow Henk 1/3 zit erop! Supertrots zijn wij op jou lieve vriend, op je doorzettingsvermogen en op je supermooie, ontroerende verhalen. Wat geweldig mooi hoe jij dit neerzet.

    Dikke kus voor jou van ons xxxx

  • 19 April 2016 - 00:21

    Ineke De Hart:

    Hoi Henk, Ik hoop ooit in Vezelay aan te komen! lijkt me prachtig en jij zegt dus ook dat het een mooie plaats is?! Toch maar een keer tijd voor gaan maken..!!
    Ik geniet van je mooie verhalen! ik ben ook benieuwd welke kant je zal oplopen, over Le Puy en Valey! of door het midden van dat hele grote Frankrijk!? Morgen dus naar Le Chemin...Hubertha en Arno...heel erge lieve mensen met leuke hopitaleros! Ze maken er een errug lekker lunch pakket!

    Buen Camino y Ultreia

  • 19 April 2016 - 12:51

    Liesbeth:

    Hé wat ontzettend fijn om je reis te lezen en te mogen meemaken. Wat geweldige mooie beelden laat je zien, bedankt Henk.
    Lees 1100 km gelopen, nu al??? niet te filmen wat een eind.
    Inderdaad lachen en huilen, emoties, emoties en nog eens emoties.
    Je maakt wat mee, een reis om nooit meer te vergeten.
    Kijk nu al weer uit naar Onderweg naar morgen......heerlijk.
    Houdoe wor jong xx

  • 19 April 2016 - 13:38

    Thea:

    Och lief vrouwke gift de zon un douwke veur onze lieve Henk ... zo dá késke staot ! LGR.T X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 155095

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: