Als God in Frankrijk - Reisverslag uit Montauville, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Als God in Frankrijk - Reisverslag uit Montauville, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Als God in Frankrijk

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

02 April 2016 | Frankrijk, Montauville

Bon camino. Marché Saint Jack? Ja, ik loop de camino.
Gisteravond werd ik als God in Frankrijk ingehaald door de plaatslijke jeugd van Vandières. Ietwat op mijn hoede hoor ik het allemaal wat aan totdat ik doorheb dat dit welgemeend is. Zij vinden het super dat ik "Saint Jack" loop en helpen mij aan een slaapplek. De rillingen lopen over mijn lijf, zo mooi vind ik het. Wellicht is het ook de waardering.... erbij horen.....

Hè homo heb ik tot nu toe niet gehoord. Wel is het een orkest van: bon camino, hè compostela, ultreia en Saint Jack. Hoe fijn is dat om ook eens nageroepen te worden met goede bedoelingen.

Vrienden om me heen weten dat ik een schild om me heen heb gebouwd tegen dit soort kreten.

In mijn leven ben ik vaak nageroepen en voor mijn gevoel afgekeurd. Nu weet ik wel dat "wat de boer niet kent, vrét ie niet" mar goed het doet toch elke keer zeer. Tweede keus voelde het zelfs een tijd geleden toen m'n rugzakje ineens begon te knellen.
Zo'n clowntje op een veer in een doosje dat ineens naar buiten klapt, zo gebeurde het vorig jaar toen m'n rugzakje ontplofte en ook dit ineens weer in beeld kwam.
Hij is inmiddels opnieuw ingepakt, dat doet wonderen.
Ik heb er wel mee afgerekend merk ik nu.

Ja, ik zal het vaker zeggen maar iedereen op deze aardkloot heeft zijn eigen rol en het is de kunst hoe jij met de dingen omgaat.

Ik was vroeger liever lui dan moe en heerlijk vond ik het dat ik naar de LTS mocht, lekker makkelijk dacht ik, dat heb ik geweten.
Het is vier jaar lang aftellen, uitzitten en doorzetten geworden. Kijk, dat heb ik er dan wel van geleerd.
Dat maakt misschien deze tocht naast het onderweg zijn ook haalbaar....

Wat ben ik gepest omdat ik anders was.
Och, ik weet al langer dat ik uniek ben en zij waren niet anders, wisten niet beter. Ik werd niet opgenomen in de groep..... Maar wat had ik graag bij de groep gehoord.

Misschien dat ik daarom, door de jaren heen, zoveel lieve vrienden om me heen heb gekregen. Vrienden die bij mij passen..... mij nemen zoals ik ben. Bij hen durf ik ook mezelf te zijn en voel ik mij veilig.
Uniek en dicht bij jezelf blijven is mijn motto.

En weet je wat nu zo mooi is dat ik van het naroepen extra geniet. Dat je eerst het ene moet ervaren om van het andere intens te kunnen genieten. En dat doe ik volop.

Met deze overdenking vervolg ik mijn pad.
Inmiddels aangekomen in Montauville aan de koffie.

Het gaat me goed en wat geniet ik, wat een cadeautje aan mezelf...... aan m'n ziel.
Dank je wel dag ik er ben.

Ultreia
XXX

  • 02 April 2016 - 11:13

    Pauline:

    Hoe prachtig. Neem de dag, neem de wandeling en zie hoe je op prijs wordt gesteld ☺☺

  • 02 April 2016 - 11:22

    Anette:

    Wat raakt het me zoals jij gepest bent door kortzichtige mensen!De leeuwin komt dan in me los als zijnde ook een homo moeder.
    Sta er boven en laat los!!!

  • 02 April 2016 - 11:34

    Henri En Marjolein:

    Bijzonder dat je het zo deelt.
    Wij zijn blij dat we jou via je goede vriend Chrisje hebben mogen leren kennen.
    Die kortzichtige mensen die je op je pad bent tegengekomen weten niet wat ze missen:
    Een hele lieve zorgzame creatieve attente vriend die wel van een gezellig feestje of etentje houdt!
    We zijn blij dat je de vervelende herinneringen weer een plaatsje kunt geven.
    Doe maar een plaatsje heel ver weg.
    Geniet van alle mooie mensen om je heen en laat zo alles beetje voor beetje los !
    Goed bezig !
    Liefs, Henri en Marjolein

  • 02 April 2016 - 11:51

    Laurina:

    Ik sluit me bij Anette aan, het doet m'n moederhart zeer dit te lezen. Allebei m'n allang volwassen kinderen zijn gay en hebben gelukkig dit soort kortzichtigheid niet mee hoeven maken. We zijn op tijd geëmigreerd naar een land waar het motto "live and let live" is. Jammer dat je dit moest mee maken, maar sta erboven. Ik geniet bijzonder van je schrijfsels. Doe wel en zie niet om.!!

  • 02 April 2016 - 12:12

    Rinapeters:

    Hallo Henk,

    Ik word hier stil van Henk en had het vermoeden al toen ik jou 1 jaar geleden heb leren kennen . Geniet van het leven, blijf hoe je bent en wordt een gelukkig mens op deze aarde.

    Als wij later na deze mooie reis aan Henk zou vragen
    hoe deed je dat , hoe durfde je en hoe heb jij het toch gered ?
    Dan zal Henk iedereen zeggen: het was simpel
    Ik heb gewoon de knop om gezet.

    Een mooie reis verder op weg naar Santiago.


  • 02 April 2016 - 12:12

    Albert Van Heijningen:

    Het doet mij zeer Henk als ik je bovenstaande verhaal lees qua pesten, maar toch goed dat je het hebt gedeeld. Ik vind je een prachtig, geweldig & goed mens, dat wilde ik ff kwijt.

    Everyone respects the man who knows where he’s going - keep on walking Henk.

  • 02 April 2016 - 16:42

    Wilma :

    Wij sluiten ons aan bij de laatste schrijver Henk.

    Wat goed dat je er aan toe bent om dit te delen met iedereen die het maar lezen wil. Het raakt ons en ieder ander denk ik, maar het belangrijkste is dat jij het van je af kunt schudden.
    Go on friend!

    Bert & Wilma

  • 02 April 2016 - 16:57

    Barbara Jongbloed:

    Och Henk, ik heb ook een traantje gelaten. Wat zijn er toch een domme mensen op de wereld. Gelukkig zijn we allemaal een beetje anders, wat zou het anders saai zijn! Gelukkig word jij nu op het franse platteland onthaald om wat jij bent! Een pelgrim! Een mens. Een lieve man. Een vriend.

  • 02 April 2016 - 17:15

    Caroline:

    Wat een emotie weer, er wordt wat afgedankt in huize Jansen. Van verdriet en dan weer van vreugde. Nu weer om feit dat jij werd gepest en dat je je tweede keus voelde. Gelijk daarna weer tranen om de mooie manier waarop jij werd ingehaald, mooi dat dat ook nog kan.
    Blijf jezelf, je bent een mooi mens, eerlijk en vooral een gevoelsmens.
    Je mag trots zijn op jezelf.
    Caroline

  • 02 April 2016 - 18:29

    Marian:

    Wij vinden het zo knap dat je dit met ons en de rest wil delen,bijzonder ben je Henk en zo open....Altijd zo positief,vrolijk en opgewekt maar daarachter schuilen vervelende dingen die je meemaakt en die je weg gestopt heb,fijn dat dit achter je ligt en nu kan genieten van alle kleine dierbare dingen die op je pad komen en er zijn,trots mag je zijn om wie je bent,super creatief,behulpzaam,lief,gezellig,feestbeest enz.Ik kan uren naar je luisteren en leer ook veel van je dus ga heen en geniet en laat alles over je heen komen,bewonder je hoe je dit doorsta,ga er maar aan staan,Lieve Henk,dikke kus hier uit Dreumel en toi,toi xxxxxxxxxxx

  • 02 April 2016 - 18:49

    Anja Sterk:

    Hallo Henk,

    Knap van je dat je er over wilt praten.
    Ieder mens is uniek !!
    De mensen weten vaak niet waar ze het over hebben of zeggen.
    Ik vind het een groot gebrek, als je elkaar niet in je waarde laat.
    Maar geniet lekker van je pad , omkijken heeft geen zin, en geniet van het leven !!
    Je bent een kanjer !!

    Liefs Anja xx

  • 02 April 2016 - 19:12

    Mieke:

    Dag Henk,
    Weinig toe te voegen aan alle voorgaande reacties...
    Voor mij ben je een geweldig mens, geworden door alles wat je hebt meegemaakt en hebt doorstaan.
    Blijf wie je bent en geniet en ik geniet van jou en je prachtige en warme verhalen over je belevenissen op jouw pad....
    Lieve groet Mieke

  • 02 April 2016 - 23:42

    Ineke De Hart:

    Henk,
    Mooie woorden! Waar n Camino al niet goed voor is...in het begin van onze Camino heb ik vaak gedacht als iemand een foto van ons onderweg maakte: dag fototoestel...en dan kreeg ik het gewoon weer terug....!! Mijn vertrouwen in de mensheid zat diep in de kelder, en werd daar iedere keer n treetje omhoog getild! Dankjewel Jacobus dacht ik dan! Maar het is ook jouw eigen instelling, en jij hebt die ervaring nu dus al meegekregen, niet iedereen wil je onderuit halen, gelukkig!!
    Heel veel wijsheid en mooie momenten!
    Buen Camino

  • 02 April 2016 - 23:46

    Ria Van De Ven-Landzaat:

    Hallo Henk,

    Ik sluit me aan bij de hierboven gegeven reacties. Ik vind het steeds boeiender worden...de manier van schrijven en vooral ook de manier waarop je uitdrukking geeft aan je gevoelens, geweldig!!!
    Blijf je volgen, buen camino!!!
    Ria

  • 03 April 2016 - 11:39

    Carine Van Hoesel:

    Hi Henk,

    Ben blij dat iedereen anders is.....dat maakt t leven juist zo leuk...anders zou t maar een saaie wereld zijn.

    En zoals als je een keer tegen mij zei....meske iedereen het een rugzak maar laat
    hum altijd een bietje open staan.

    Lieve Henk je bent een uniek mens ...van jou is er maar een...net als iedereen!

    Geniet ervan met volle teugen...liefs Carine

  • 03 April 2016 - 12:00

    Hans:

    Pakkende editie broertje,
    Soms voelt het goed dingen van je af te schrijven, te delen en verder te gaan.
    Het mooie van ouder worden is dat je helder krijgt bij welke groep je niet wilt horen.
    Fijn om te zien dat je de juiste groep hebt weten te vinden, de reacties liegen er niet om.
    XXX Hans

  • 03 April 2016 - 14:27

    Thea :

    Ik wist en wel ... je bent een wonder
    niets aan jou is saai en grijs ...
    wees maar jij en blijf bijzonder ...
    zing gewoon je eigen-wijs.
    Lofjoe X mooi mens :-)

  • 04 April 2016 - 21:43

    Goyita:

    Een 1 woord: prachtig!

    X
    Goyita

  • 04 April 2016 - 22:26

    Tilly:

    Goed bezig Henk, knap dat je dit deelt en fijn de je je rugzak om hebt kunnen keren.
    Het valt niet mee om in deze wereld jezelf te kunnen zijn maar jij bent een voorbeeld voor allen, schud alles van je af maak je hoofd leeg op zijn tijd als je de route loopt en geniet van alle moois om je heen, ergens wel fijn als je ouder wordt dan komen alleen belangrijke mensen en dingen aan bod. Je bent een kanjer en hopelijk dat deze reis je dat ook in laat zien.. Bon nuit

  • 07 April 2016 - 16:33

    Annelies:

    Goedemiddag Henk
    Goed van je: de metafoor van de rugzak.
    Ik heb ook gemerkt dat dat ding af en toe = regelmatig opgeschud moet worden.
    Dan gaat het dragen "veul hendiger".
    Dank je wel voor de call up.
    Groet Annelies

  • 08 April 2016 - 22:45

    Marja:

    Wat een indrukwekkend verhaal. Het is zo erg dat mensen die pesten niet weten wat ze teweeg brengen. Mooi dat je nu kan genieten. Fijn dat je deze dingen met ons deelt.

  • 23 April 2016 - 14:45

    Jeroen:

    lieve vriend. Helemaal ontroerd wordt ik van je mooie reisverslagen. recht uit je hart. Zit nu al ruim een uur je verslagen te Lezen Heb nog wat in te halen. Fantastisch.Met één woord. geweldig.

    Xx. Jeroen en xx van Hellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 155077

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: