We heffen het glas..... - Reisverslag uit Santa Marina, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu We heffen het glas..... - Reisverslag uit Santa Marina, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

We heffen het glas.....

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

02 Januari 2017 | Spanje, Santa Marina

Spiegeltje, spiegeltje....... Nee, niks aan de wand. Op de straat daar is het spiegeltjes glad als we om 07.50 uur voor de albergue van Padron staan op oudjaarsdag.

Ja, in de albergue van Padron voelde we duidelijk weer de drukte van de camino. Met 24 personas opgehokt, lekker wérm.
De 24 km's die ons resten lopen we grotendeels zwijgend op. We geven onze ogen de kost....

Het bereiken van Santiago de Compostela is machtig mooi. En ja, het mag ontzettend koud zijn in de ochtend maar als we om 15.30 uur het plein "praza do Obradoire" oplopen is het 22 graden.

We nemen onze intrek in het mayor San Martin Pinario, gelegen net voor de poort aan het plein. Ja, het mag wat kosten zo op de rand van "oud en nieuw". Net zo duur als dat het slapen de afgelopen week in totaal kostte.....
Even later volgt er een oudjaarsrun door de stad. Allemaal  runners die in de fraaiste outfits verkleed 5km hardlopen.

We gaan borrelend het oude jaar uit.
Ja, we moeten wel want het diner dat we onszelf beloofd hadden konden we op onze buik schrijven. Alles gereserveerd voor de Spaanse familias.
Gelukkig houden we van durum kebap..... enne, wijn volop en de kachel maakt overuren.

Ik kijk nog efkus terug en zie dat ik een bijzonder jaar achter de rug heb. Een jaar waarin ik mezelf de aandacht gaf die het nodig had, een jaar waarin ik "Nyerode" deed voor m'n ziel. Ja, highschool zogezegd. Als een soort binnenhuisarchitect keek ik naar binnen en zag de mooiste kleuren en man, man, wat een mooi interieur heb ik.......
Een jaar vol met verrassingen van het leven en wat een avontuur.
Ik ben duidelijk een gezegend mens..........

De klok tikt de laatste minuten weg en dan....... 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, ....... Het is traditie in Spanje om bij elke klokslag een druif naar binnen te werken. Elke druif staat voor elke maand van het komende jaar en dat deze goed mag zijn. We zijn ooggetuigen want inmiddels staan we op het plein voor de Kathedraal. Het vuurwerk wordt ontstoken en de band begint te spelen......

We heffen het glas, deden een plas en neeeeeeeeee, alles wordt anders dan het was......
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen....... Kaartjes aan de kassa....... U kunt nog instappen, komt dat zien, komt dat zien.
Ja, hoeveel gebeurt het niet. Alles bij het zelfde houden, allemaal in de pas vooruit.
Maar wat is het gaaf om het nieuwe jaar in Spanje in te luiden en het eens anders dan anders te doen.

We klinken op het het nieuwe jaar, nieuwe avonturen, wereldvrede en licht voor iedereen.

Om 09.30 uur strompel ik uit bed en neem een regenbui. Zo, heerlijk fris de ontbijtzaal in om vervolgens om 11.00 uur onderweg te zijn naar Finisterre....

De invasie is enorm op de weg naar Finisterre. Puffend en hijgend komen ze voorbij terwijl wij midden in de bossen een rustplekje vinden.
Het is voor het eerst bewolkt en dat voelde we gelijk. Met 11 graden scheelde het een jas, als het er geen twee waren.

De eindbestemming voor deze nieuwjaarsdag wordt Negreira. En oeps, gelijk de eerste big suprise in het nieuwe jaar. Geen slaapplaats open lijkt het. Op naar het hotel, nee, de verkoop is gesloten voor pelgrims op 1 januari. Och goeiekus.
Wat zal Jacobus voor ons in petto hebben..........
Alle albergues in de stad zijn in de wintermaanden op slot. Gelukkig is iets verderop de albergue minicipal open en heeft nog één bedje in de aanbieding. Wilma kan onder de wol en ik kan zelfs, staande, tegen de muur aan slapen als het moet. Dat wordt uitproberen dus......
Even later hoor ik, in het enige café dat open is, dat ik een maatje krijg..... beiden weten we de nacht goed door te komen. Laten ze hier nou net vloerverwarming hebben....
En dat ik ook overal tegenaan kan slapen blijkt vanochtend wel als Wilma mij om 07.30, helemaal fris en fruitig, en in de startblokken komt wekken. Ik moet er zelf om lachen. Overal al volop rumoer maar ikke...... in coma.....

Vandaag door prachtige bossen vol met bloeiende Mimosa en volop eucaliptus gelopen. Het is op deze route duidelijk geen seizoen. Het meeste is gesloten onderweg en met bewolking en 12 graden is het echt een andere beleving.

Nu in Santa Marina in casa Pepa. Een mooie albergue wat vorig jaar tot de nok gevuld was, nu zijn we er met z'n drieën. De kachel brandt, de wijn is goed en de tafel wordt voor ons gedekt.
Wat wil een mens nog meer......

Hasta manana
XXX

• 02 Januari 2017 - 19:09

Barbara:

Lieve Henk, een gelukkig en gezond 2017, en bij jou is het goed begonnen, slapen in de kroeg! Hoe leuk! En de foto's zijn ook weer prachtig, ik wil daar ook wel eens gaan kijken. Veel wandelplezier. Xxx

• 02 Januari 2017 - 19:33

Marian:

Lieve Henk,een fantastisch 2017 toegewenst en wat een prestatie om zo saampjes op de bonnefooi te lopen en te overnachten en je over te geven aan de heilige Jacobus ,geniet lekker van dit avontuur xxx

• 02 Januari 2017 - 21:42

Ria Van De Ven-Landzaat:

Hallo Henk,
    De beste wensen voor 2017 en we blijven volgen!!! Lieve groet

• 03 Januari 2017 - 00:04

Rina Peters :

Hallo Henk,

Onthoud van het oude jaar alleen de beste wandeldagen
    en wandel met nieuwe moed het nieuwe jaar tegemoet.

een Nieuwjaarsgroet van Rina Peters

• 03 Januari 2017 - 08:19

Greet Healey:

Lieve Henk,
    De allerbeste wensen voor jou dit jaar!
    Er zullen vast nog meer mooie wandelingen komen.
    Maar deze zit weer in de pocket.
    Ik geniet van het lezen en de prachtige foto,s
    Andy en Greet.

• 03 Januari 2017 - 08:56

Mieke :

Dag Henk
    Wat zijn jullie weer heerlijk onderweg en ik geniet van de verslagen..
    Alle goeds voor 2017 oom voor Wilma..
    En genieten nog even samen
    Lieve groet Mieke

• 03 Januari 2017 - 14:28

Alette:

Beste Henk,
    De beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Het is weer genieten van de prachtige verhalen en foto's.
    Groeten uit Hedel.

• 03 Januari 2017 - 22:33

Abkrook :

Lieve Wilma & Henk,
    Wat een ontdekkingstocht nog steeds /weer en nu met die scheet van een Wilma erbij.! Allebei een heel gelukkig, gezond en tevreden 2017 toegewenst ! Ik geniet van jullie : geniet en hou van jezelf !
    Ab

• 04 Januari 2017 - 08:14

Caroline:

Lieve Henk en Wilma,

Allereerst de beste wensen voor 2017, wat een genot weer om het te lezen. Wat geniet ik weer van jullie verslagen. Weer opnieuw emotioneel. nog heel veel wandel genot samen.