Negatieve zelfpraat - Reisverslag uit Ligonde, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Negatieve zelfpraat - Reisverslag uit Ligonde, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Negatieve zelfpraat

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 Juli 2016 | Spanje, Ligonde

Dat is lilluk, oejoejoej. Negatief tegen jezelf praten is zo in ons ingeworteld, gadverdamme. Ik train mezelf geregeld door positieve dingen in kaart te brengen, mezelf lief te hebben, en letterlijk de negatieve "praatjes"  te verdrijven.

De relatie die ik met mezelf heb opgebouwd, speciaal de laatste maanden op m'n camino, is de belangrijkste die ik ooit zal hebben.

Op allerlei social media heb ik "plentie" vrienden online. Ik "like" wat af. Althans tot vorig jaar.......
Het is een hoop fun - die ik van tijd tot tijd aardig vind - maar diepgang, neeeeeeeeeee. En  uiteindelijk voel ik mij eenzaam of zit ik te wachten op een net iets nettere reactie of net die ene "like".
.....een soort verslaving zak mar zeggen en die geeft ook zelden of nooit een happy end.

Soms zie ik de verhalen of de gebeurtenissen bij "vrienden" dat ik denk, ik ben niet goed genoeg. Wat maken zij mooie dingen mee. Tja, dan heeft mijn denken me toch echt in de tang want het is namelijk allemaal niet waar. Enne.... dieje negatieve praat in m'n hoofd, vat ik dan bij de kop.

Met sommige van mijn "vrienden"op social media zou ik werkelijk een pot koffie leeg willen maken, een fles wijn leeg willen lurken of naar zijn of haar verhaal willen luisteren.....
.... tja, met wie zouden we werkelijk om de tafel willen.

Terug naar het koffiemoment. Als ik thuis ben maar eens instellen. Wie komt die komt, wie blijft die blijft. En oprecht luisteren naar elkaar. Ja, dat is zo'n mooi ding. Oprecht luisteren....
Kik, dan zitten we gelijk in het hier en nu.

Ik ben de bestuurder van mijn leven. Ik bepaal wat ik wil of niet.
En zo bepaalde ik vandaag dat ik een wandeling maakte van 25 km. Althans dat denk ik wanneer ik van start ga. Een hele mooie tocht door, opnieuw, bosachtig gebied, met heel veel groen en de heerlijkste geuren. De vogeltjes fluiten me na. Och goeie toch.....

En als Jesus, van albergue municipal in Ligonde, me uitnodigt in zijn albergue is ineens m'n tocht voor vandaag gedaan.
Ja, zo gaat dat op de camino. Ik denk er nog 2 km bij te doen maar Jacobus heeft hier gereserveerd.

Efkus een regenbui mee wa sop genomen om het stof en het luie zweet weg te spoelen. M'n wasje gedaan en hangt ook alweer lekker schoon en fris aan d'n draad.
En dan....... ja dan heerlijk de beentjes omhoog met "una caña", zonne lekkere gele rakker mee un wit kraagske.
Nee, niks negatiefs......

La vida es bueno, muy bueno.

Hasta luego
XXX

  • 13 Juli 2016 - 20:25

    Ineke De Hart :

    Nou Henk, dat gaat goed met jou! Jij hebt t door: gewoon van jezelf houden en af en toe één of twéé schouderklopjes geven. Want t gras is echt niet groener bij n ander... En dat zonder gif te kunnen zeggen of denken geeft je al n glimlach! Heerlijk om lekker licht door de laatste 100 km te sprankelen! Geniet van jezelf de lieve mensen om je heen en van iedere stap van t leste stukske Camino! Buen Camino !!

  • 13 Juli 2016 - 23:22

    Joël Et Danielle France:

    Bonjour Henk,
    en souvenir du "champagne" à "la petite lumière" à Moissac.
    Bon courage.
    Amitiés Joël et Danielle

  • 14 Juli 2016 - 02:27

    Paul Van Den Hep:

    Hello Hank hou aar u doeing...
    Its goos verie wel wizz joe ei presjuum
    Ik heb weer effe in 1 teug een maandje bij gelezen...
    En munne God ge zit al op de laatste 100
    plus 90 enz enz enz als je Fistera en Muxia
    Nog eraan vast plakt...
    Wat ben ik trots op oe en je mooie liefdevolle inzichten
    Ik jank zo nu en dan mee met oe belevenissen...
    En dan zit ik me te bedenken wat zou het mooi zijn om
    Maandag het vliegtuig te pakken om gewoon een dagje mee te lopen
    Helaas zijn mijn beumpkes nog nie in bloei dat ik er wat af kan plukken
    Maar wat zou ik graag wat voetstappen meelopen...
    Buen Camino en ik hoop dat de doedelzak speelt als je onder de poort door het plein van de Basiliek in Santiago oploopt...
    Houdoe wor

  • 14 Juli 2016 - 11:43

    Mieke:

    Dag Henk,
    Zo fijn om jou te mogen volgen en je openheid en kwetsbaarheid is heel bijzonder dat jij die deelt met ons volgers. Zegt heel veel over jou..
    Ik geniet ervan met regelmatig een schaterlach en ook tranen zo nu en dan.
    Nog veel moois wens ik jou op de alweer laatste 100 kilometers.
    Ik blijf je volgen..
    Lieve groet Mieke

  • 14 Juli 2016 - 16:39

    Frits:

    Dag Henk,
    Nog 100 km. Dat is voor jou toch te doen? Ik lees bijna dagelijks jouw verslag. Ik geniet ervan. Volgend jaar hoop ik ook een begin te maken. Als ik jouw ervaringen lees, dan weet ik zeker: "Ik ga het doen!"
    Ik hoop dat je nog een paar fantastische dagen hebt. Dan weer naar huis. Als ik de reacties lees van je vrienden/vriendinnen, dan zal de thuis komst geweldig zijn. Wat je allemaal heb meegemaakt is dan met geen pen te beschrijven.
    Gr. Frits Grijsen

  • 14 Juli 2016 - 16:57

    Ad En Ellen:

    Nou Henk de laatste loodjes , elke keer weer leuk om te lezen en fijn dat jij ons deelgenoot maakt van alles wat je beleefd.
    Ik ga het nog missen denk ik, maar kijk er ook naar uit je weer live te zien.
    Zet 'm op de laatste 100 kilometer en GENIET!!!

    Liefs uit Bommel xxx

  • 18 Juli 2016 - 11:27

    Marja:

    Henk, ik geniet zo van jou verhalen en pik er ook zoveel leermomenten uit. Social media, druk zij met niets. Ik hoop dat ook ik eens die rust in mezelf vind en die kopjes koffie en echte gesprekken meer tot me laat komen. Dank je voor je verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 154842

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: