Vlaggetjesdag - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Vlaggetjesdag - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Vlaggetjesdag

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 Juli 2016 | Spanje, Arzúa

Eergisteren sliep ik met allemaal verschillende nationaliteiten. Een Italiaan, Amerikaan, Turijn, Frankrijk, New Zeeland, zuid Afrika, ikke en heel veul Spanjaarden. Allemaal verschillend en opgehokt in één kamer.
Pedro, de Spanjaard was op z'n fietske, en was ook lekker laat uit de "klamme lappen". Ja, ik heb gin licht op mun fiets zei hij. Ocherum.....
Nou, ik zij smergus nog nie zo'n "licht" voeg ik eraan toe en we draaien nog lekker unne keer om. 07.30 uur is ons vroeg zat om een regenbui te nemen.

Maar vandaag is 't anders. Ja, dan sta ik ineens om 06.15 uur m'n tanden weer als pareltjes te poetsen om ze op hun best te laten stralen. We gaan voor 34 km vandaag. Efkus uitdaging....

Vandaag bekijk ik het eens vanuit alle nationaliteiten.
Ik kan helaas niet alle kleuren van de vlaggen bij de landen plaatsen....... als die al prijkt op hun tas.

Wat hou ik van al die verschillen en culturen.
Heerlijk om van elkaar te genieten en met zoveel respect, soms zelfs hand in hand, op te lopen.

Ja, respect..... en dat heb ik voor iedereen...... gelukkig.

Kijk, ik heb het geluk dat ik op een goeie, veilige plaats werd "uitgebaakt", ik noem het altijd "uitgescheten", maar hoeveel moeten er niet vluchten, of zoeken hun geluk elders.
Gun de ander ook een veilig plekje denk ik altijd en geef 'm ook eens een schouderklopje of je mooiste glimlach. Tja, hoe anders zou de wereld eruit zien.

Gelukkig ben ik goed bedeeld met m'n gedachten en gun ik iedereen een plaats en wil ik werkelijk delen. Ik heb trouwens nog zat om te delen. Ik kan makkelijk met nog minder door het leven. Ook al was dat al zo voordat ik vertrok weet ik nog meer dan voorheen dat we nooit tekort zullen komen.

Het is niet belangrijk wat je hebt, maar met wie je het kunt delen.
En hoe waar is dat. Ik kom vanochtend Irwin uit Hongarije tegen. Een man met merkkleding en een backpack die de "rols" onder de merken is.
Hij vraagt mij om vijftig cent en vertelt dat hij al in Santiago is geweest en daar heeft besloten om terug te lopen en voorlopig niet terug te keren in het systeem.
Kik, en dat systeem dat raakt me......
Ik denk enkel wat mooi man. En dat je dat durft... vragen en maar zien waar je uitkomt
Ik schut m'n losgeld uit mun beurs.
Wat fijn om hem verder op te helpen, dat voel ik door heel mijn lijf.
Hij vraagt om hulp, ik kan gelukkig delen.
Enne, weer wat lichter op zak........al dé los geld.

Efkus later denk ik wat een mooie spiegel, er is dus altijd iemand die je verder helpt.

Enkel m'n spullen uit m'n backpack heb ik nodig. Nou ja, nodig.... hiervan zou ik ook nog de helft kunnen delen.

Chinezen pik ik er zo uit, en dat zijn er een hoop. Man, man, het lijkt wel of heel China onderweg is.
Heel veel Amerikanen zijn onderweg en "mamma miaaa" "muchos gentes" uit Italiē.
Onze buurtjes uit Duitsland lopen ook in grote getalen op. Ja, "ich kann auch ein bichen Deutsch sprechen....."
Fransocen, Belzen, Hongaren, Portugezen.... enne niet te vergeten de senora y senor uit Spanje zelf.
Australië, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Korea en Japan.
Ook met zuid Afrika heb ik al geborreld en gegeten en verschillende keren een auberge gedeeld.

Later, voor de lunch in Melide, kom ik Bertine opnieuw tegen. Met haar heb ik twee dagen geleden gegeten. Bertine komt uit Braziliē. Helaas raken we elkaar net kwijt voor d'n octopus. D'n octopus is heerlijk en een specialiteit in Melide. Enne...... de vino blanco gaat erin als gods woord in een ouderling. Met een stel Spanjaarden slingeren we ieder un heel fles achterover.
Oeps, nog 10 km te gaan en dat heb ik geweten ook.
Werkelijk lallend en zwierend over de weg. Mar wel heeeeeeeeeeeeeeeeel gezellig.
Ik word trouwens enkel gezelliger naarmate ik drink, nou dan wittut wel...............

De teller tikt door en op elke hoek zou ik wel willen stoppen om de kilometers niet weg te zien tikken.
Het is wat het is, enne...... het is goed zo.

De natuur is opnieuw verbazingweķkend en o zo mooi.
De teller staat op 44,467 km wanneer ik het bos uitkom vlak voor de albergue waar ik m'n plaatsje voor vannacht vind.
Pffff.

Buenas noches
XXX

  • 14 Juli 2016 - 22:26

    Emmy Visser:

    Lieve Hendrik

    Wat een feest met alle verschillende culturen. Fijn dat je het gezellig hebt.
    Ik hoop wel dat Jacobus je met het vliegtuig terug naar huis stuurt en niet met de benen wagen....De man met de merkkleding was nog niet zo ver hij heeft nog een klus te klaren.
    Feest lekker verder dikke zoen Emmy

  • 14 Juli 2016 - 23:44

    Ineke:

    haha!! wat herkenbaar! Er is een tijd van vóór en van ná de Camino! nooit zal het meer hetzelfde zijn!!!
    Hoogstwaarschijnlijk is dit niet je laatste camino....!! Je bent gewoon besmet met het Camino virus!!Natuurlijk geef je € 0,50,- aan een peregrino..... maar waarom? omdat je het Camino leven geweldig leuk vindt! Op de Camino is er geen status... Er is wel een samenklarenwehetwel gevoel! Je geniet! Dat komt hier wel echt door... om met jouw woorden te spreken ...manman....!!! wat is dit mooi...
    Ik wil je heel graag n tip geven... en je niks opleggen... maar het einde is echt pas mooi in Finisterra!
    Misschien leest dit je manager ook wel! Finister is echt een goeie afsluiting! Op het plein van Santiago de Compostella bij de kathedraal is het nog niet af.....Als je op het einde van de wereld FINISTERA bent dan voel je : ja dat is het werkelijk!! Op het plein bij de kathedraal besef je dat je de mis met de butafumeiro niet wilt missen... En dat is echt een geweldige ervaring!! Probeer om in de zijvleugels te gaan zitten of staan... eet daarna een Tarte de Santiago in een van de vele goeie tapas barretjes! Eet heerlijke Tapas met een heerlijk vino tinto en maak plannen om verder te gaan.....maar geniet nu zeker nog van je laatste dagen naar Santiago de Compostella! En besef wat je hebt gedaan!! ik neem mn petje voor je af!! Ik lees je vervolg graag dus ultreia y buen amino

  • 15 Juli 2016 - 08:18

    Barbara:

    Jee Henk, wat schiet je toch op. Het gaat blijkbaar goed met het pootje. Wat een feest op die compostella, die trend moeten we hier maar voortzetten. het eten en de wijn staan klaar:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 154879

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: