Dag liefies - Reisverslag uit Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Dag liefies - Reisverslag uit Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Dag liefies

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

07 Mei 2016 | Frankrijk, Saint-Privat-d'Allier

Dag lieve Helma, dag lieve Walter.... lofjoe xxx
Wat een schatjes zijn jullie toch. Ja, dat flitst door mijn hoofd wanneer ik jullie nog eenmaal aankijk bij het afscheid nemen voordat we weer verder trekken. Poeh, wat is dat lastig om jullie los te laten.
Och ja, laat maar gaan die tranen, ze zijn uit dankbaarheid, wat is dan nog mooier.....

Even over Le Puy en Velay rijden ze. Vrienden voor het leven. Lieverds, wat heb ik het fijn met jullie gehad en wat hebben we gelachen, lekker gegeten en geborreld. Toppie. Wat liggen wij elkaar toch en wat een verbinding hebben wij..... echt mooi.

Het nieuwe routeboekje - wat ik van jullie heb gekregen - daarmee heb ik jullie elke dag bij de hand.

Ja, zij brachten gisteren ook even m'n nieuwe schoenen, sokken en andere luxe mee. Sinterklaas had al vroeg gereden van het jaar stond er op het briefje dat erbij zat. Ja, zo loop je weer een stukje mee op broertje. XXX

Vandaag met Helma al om 06.30 uur naar de mis in de kathedraal van Le Puy en Velay. Een bijzondere, speciale dienst voor de pelgrims waarbij we de zegen voor onderweg krijgen en je daarna via een speciale poort de kerk verlaat. Ongelooflijk mooi en indrukwekkend. Enne.... een hoop pelgrims. Pfffffffff.

Wij lopen nog even terug naar ons hotel met de naam - hoe kan het ook anders - " hotel Saint Jacques" - waar we nog efkus ontbijten voordat we elkaar loslaten.

Gisteren een verwendag gehouden. Heerlijk naar de jetsetkapper van Le Puy en Velay. Goh, denk ik als ik daar in de spiegel kijk: ge knapt echt op. Munne kapper doet er ook alles aan, de lievert......
Och ja, munne charmante smile tover ik bloot en zeg: "vous etes un artist" ja hoor...... gratis wasbeurt te pakken met hoofdmassage. O lala, c'est la bonheur.
Eerlijk is eerlijk, hij kan ook heel goed knippen.
Ja, van mijn discipline, die kunnen dé wel.

Met het "dejeurner" kies ik een tafeltje in de stralende zon. "Un vin blanc" en wat te eten denk ik dan.
Het wordt een heerlijke bruchetta jambon et fromage. Man o man, wat lekker.....

Daarna heerlijk genieten van en met Helma en Walter.

Het afscheid van Helma en Walter houdt me vandaag in zijn greep en wat ben ik dankbaar dat ik zoveel lieve mensen om me heen heb gekregen in mijn leven. Ineens zit ik boven in de heuvels en is Le Puy en Velay alweer verleden tijd.
Onderweg, ja onderweg naar morgen.

Het is duidelijk een andere "chemin" constateer ik. De richting is bepaald, zorgvuldig aangegeven. Och goeie, hier is het leven ineens weer gestructureerd. Oej, efkus wennen. Overal eten en drinken.

Bijna elke pelgrim om mij heen hoor ik zeggen" je moet wel bellen en reserveren anders heb je zo meteen geen plaats om te slapen. Och ja, denk ik dan, het zal wel. Jacobus heeft voor mij heus wel gereserveerd denk ik dan.
Ik noem het de kosmos maar je kunt het ook noemen: Allah, God of het Al, die belt trouwens handsfree denk ik dan. Die hoort mij overal, ziet mij overal en kent mijn diepste gedachten. Waarom zou ik er dan over in zitten dat ik niet leuk weg kom?
Heb vertrouwen.......

Trouwens waarom zou ik bellen? Om een mooiere plek te krijgen dan een ander. Ik ben toch helemaal niet meer dan een ander? Dankbaar zijn Henk voor waar je uitkomt denk ik vervolgens en loop heerlijk verder.

In St. Privat d'Allier kom ik aan en raak direkt aan de praat en borrel gezellig. Och toch, ik moet ook nog ergens slapen..... Ik loop naar de gîte wasr een bordje op de deur geplakt staat vol (46 personen) och zegt de receptionist. Aan de overkant van deze heuvel zitten onze chambre d'hotes, daar is plaats. Man, man, een paleisje. 38 euro zegt madame incl. diner en ontbijt. Kik, daor kank zelf haast gin boodschappen voor doen. En een mooi gerestaureerd pand. Dank je wel Jacobus.

Onderweg naar morgen.
Ultreia.
XXX

  • 08 Mei 2016 - 07:53

    Frans Kruter:

    Ha, die Henk. Wat heb je toch weer mooi geschreven en wat zal je er toch weer strak bij lopen. Ik zie je gezicht helemaal voor me! Ja, het zal even wennen worden aan de drukte, maar bereid je maar alvast voor na Saint Jean wordt het alleen maar drukker. Toch geen punt voor jou. Doe gewoon je eigen ding en laat alles gewoon op je af komen. Als ik op 6 juni daar in Le Puy vertrek zal het nog wel drukker zijn. Ik reserveer ook nooit. Ge moet maar zo denken: alles komt goed en niks is toeval. Daar ben je ondertussen toch wel achter gekomen, niet? Genieten Henk.

  • 08 Mei 2016 - 08:10

    Caroline:

    Hoi Henk,
    Wat een prachtig verhaal weer. Hoe dichterbij hoe drukker, dat is weer wennen, blijf jezelf dan komt alles goed. Een goede reus verder.

    Xx caroline

  • 08 Mei 2016 - 08:17

    Barbara:

    Ach Henk, Flexibel als jij bent leer je ook met deze 'commerciele' drukte om te gaan. Dit hoort blijkbaar ook bij het pad. Blijf lekker op jouw manier genieten, want je loopt dit pad alleen voor jezelf. Dikke kus.

  • 08 Mei 2016 - 11:13

    Helma Kluft:

    Twee dagen die we altijd blijven koesteren 6 en 7mei 2016. Vrijdagmiddag half 3 we zien je
    al staan voor het mooie hotel saint-Jacques. De tranen beginnen al te vloeien. Wat heb je het
    weer geweldig geregeld voor ons. Zelfs een parkeerplek onder in de gewelven van de stad.
    Dank je wel lieverd. De mooie verhalen komen gelijk op tafel op het terras. Ja lieve mensen
    De zon straalt niet alleen maar onze Henk ook.
    Zijn oogjes schitteren aan alle kanten. Wat fijn om dat te zien.
    Hij is er nog maar net 1,5 dag en iedereen kent Henk en knikt. Doet ons goed om dit te zien.
    En nou gaan we lopen zegt Henk. Lopen? Ja hij loopt nog als een haas. Wij niet!
    En we hebben niet gelopen alleen maar trappen op aan het klimmen!
    Gullie moet ook hogerop kommen anders zie de niet wat ge moet zien.
    Inderdaad bedankt voor alles wat je ons hebt laten zien en gegeven.
    Het was overweldigend.
    Bedankt voor de mooie uurtjes op 6 mei xxx



  • 08 Mei 2016 - 11:46

    Helma Kluft:

    7 mei 1986 getrouwd met Walter gezegend in de Bartjes kerk.
    7 mei 2016 samen met Henk gezegend en alle pelgrims in Basiliek Le Puy en Velay.

    Hoe mooi kan zomaar een dag 30 jaar later weer zijn!!!


    Jouw ontmoeting heeft ons ontroering,een lach en een traan gegeven maar vooral de gezelligheid als altijd . En vrienden voor het leven.

    Veel liefs van Walter en Helma en bon Camino mon ami. xxxxx

  • 08 Mei 2016 - 12:13

    Toos :

    Lieve Henk,
    Wat is het toch fijn om al jouw verhalen te lezen, en mee te mogen op jouw pelgrimstocht.
    ik lees ze met een lach en een traan. Wat heerlijk voor jou dat Helma en Walter er waren, ook hun verhaal heeft me ontroerd! Liefs Toos

  • 08 Mei 2016 - 19:55

    Antoinette:

    Lieve Henk
    Jij kunt er weer tegen nije sokken! Dat zijn er met kilometer garanties.
    Heerlijk het komt zo het komt en het lost zich vanzelf op. Jij bent hierin een voorbeeld uit duizenden, niks reserveren. Altijd plek in de herberg voor een mens als Henk. Overbodig als ik net als al die andere zeg,dat ik geniet van de prachtige verhalen ervaringen van jouw reis. Vitamines Helma en Walter, even ventileren en delen.
    Het leven is een grote reis, maar je weet niet waarmee. Soms ga je met iemand en soms ga je alleen. Maar waar je ook gaat of waar ga je heen, bedenk je bent zeker nooit alleen.
    Veel leafs zusje van...
    Goeie reis Antoinette de Heus Laheij

  • 08 Mei 2016 - 20:18

    Ad En Ellen:

    Wat blijft het toch allemaal geweldig je te volgen xxx

  • 08 Mei 2016 - 22:05

    Anja Sterk:

    Hoi Henk,

    Geweldige mooie verhalen weer, ben weer helemaal bij, de laatste vier verhalen heb ik nu gelezen.
    Heb van de week zelf de Elfstedentocht gelopen, dus kon even niet alles bij houden, maar ben weer helemaal bij.
    Ge bent op het goede pad en ongeveer op de helft.
    Nog een hele mooie pad te gaan, geniet ervan !!!

    Liefs Anja xxx

  • 16 Mei 2016 - 13:13

    Thea:

    Wat een mooie fotoos en wat zie je er goed uit ! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 154908

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: