Een teken van leven - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Een teken van leven - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Een teken van leven

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 April 2016 | Frankrijk, Tonnerre

Een teken van leven, doet mensen zo goed. Een teken van leven...... een kaartje, een briefje, een bloemetje klein....
Een nummer van Corrie Konings. Dat had ik vandaag o.a. onder de doppen. Helemaal waar. Ja, Corrie brengt me ook weer een stapje verder.....
Enne Adios zingt ze vast nog wel als ik over de Spaanse grens ga. Ik heb ut allemaal bij me.

Een teken van leven.... aandacht aan elkaar, wat is dat toch mooi. Ik ervaarde het weer eens.

Zal ik je lekker van de route halen met de auto zegt een stem aan de andere kant van de lijn....?
Tijdens het Peerke Donderspad heb ik in de Abij van Postel van de gastenbroeder meegekregen dat het de kunst is zoveel mogelijk geen nee te zeggen. Het komt niet voor niets op je pad......
Ja, zegt die schat ook nog: "de pilsjes liggen koud".
Ja, dan is de keuze niet moeilijk met heerlijk zonnig weer. Ook dat is onderweg zijn.
Dit zei Ingeborg Crum gisteren toen zij mij belde. Bij haar had ik onderkomen geregeld.

Gelukkig ben ik een hypermoderne pelgrim met telefoon, internet en navigatie aan boord. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. En één telefoontje en de taxi rijdt voor. Tuut tuut......

Om goed vier uur zit ik met m'n voetjes in een voetenbadje. Geheel verzorgd, wat word ik in de watten gelegd. Sjonge, wat een vakantie.

Er is gelijk een klik. Ja, Jacobus heeft me weer goed ondergebracht. Waar heb ik het toch aan verdiend denk ik dan. Enne........ m'n vakantie is pas goed en wel begonnen. Qui, vacance.

Mooie verhalen delen we, de dingen die er echt toe doen.
Vanochtend nog een hand, een zoen en uitzwaaien. Sjonge, wat is dat toch lastig. Loslaten denk ik dan, maar man, man, wat moeilijk.
Als ik zowat een km verderop bij haar huis de heuvel opgeklommen ben roept ze nog één keer heel hard "HOUDOEEEE". Ja, die komt wel binnen.........

Merci cher Ingeborg, Wat bijzonder om zo snel een band met je te hebben. Dat zegt wat over jou.

En wat heb je een mooie, fijne stek. Echt een stek om er dagenlang bij te komen.......
En je weet het.... als de kosmos wil dat we elkaar opnieuw treffen sta ik zo voor je deur.....
O, wat ben je een lieverd. Tenkjoe.
XXX

De route van gisteren was schitterend door al die wijngaarden. Alle boeren zijn opgetrommeld om de ranken vast te zetten lijkt het wel. Een praatje hier een ca va daar. En denk ik dan, kan mijn ut schelen als ik er de helft van versta.

Vandaag onderweg naar Tonnerre. Een makkie vandaag, 20,1 km. Ja, twee vingers in de neus. Unne halve snipperdag dus.

Het stikt onderweg van de herten. Het moet voor de boeren een echte plaag zijn denk ik nog en dan ineens..... twee hertjes voor mijn neus, ze staan heerlijk te grazen. Mooi man. Ik heb het nog vast weten te leggen ook. Daarna zei ik "bedankt hertjes" en sjoeeeets, weg waren ze...... ook onderweg naar morgen.

Tonnerre komt vanuit het dalen in de bossen zichtbaar dichterbij. Bij het rondneuzen in de stad bezichtig ik o.a. de bron "Fosse Dionne", en een stekkie heb ik direct bij Hotel Dieu. De sleutel krijg ik mee van een huisje aan het bos, speciaal ingericht voor pelgrims. Alweer een schoon, goed onderkomen. Je suis reconnaissants.

Morgen wordt het de dag van Chablis met de nodige km te klimmen en te dalen. Vroeg op dan mar. Och ja.......
"vroeg in de waai, is vroeg vet".

Bon huit
XXX

  • 13 April 2016 - 19:07

    Corrie:

    Al weer ruim een maand aan de wandel, en wat doe je het geweldig! Heerlijk om bijna dagelijks op de hoogte gehouden te worden en je avonturen mee te mogen beleven. Je verhalen zijn leuk, vermakelijk en soms ontroerend, prachtig al die emoties! !
    Walk on....en geniet!
    Groetjes, Corrie

  • 13 April 2016 - 19:13

    Nellie:

    Wat heb je toch een geweldige vakantie genieten joh. En wij maar werken!!!!

    Lieve groeten Nellie

  • 13 April 2016 - 20:44

    Emmy Visser:

    Op naar de mooie basiliek van Vezelay met zijn rijke pelgrimsgeschiedenis. Je gaat als een speer! Goed hoor. Hoe is het met de stokbrood en je gehemelte ? In deze streek kun je het in ieder geval goed en lekker wegspoelen met een koud glas wijn.

  • 13 April 2016 - 20:54

    Ans:

    Lieve Henk

    Wat ben je een prachtige tocht aan het lopen! En wat laat je ons toch op een bijzondere manier meegenieten van alles wat je tegen komt, van je ervaringen, je inzichten. Super en dank je wel!

    Lieve groet Ans

  • 13 April 2016 - 21:06

    Gemma:

    Lieve Henk.
    Het is boeiend en ontroerend om jouw reisverslag te lezen. Wat kom je bijzondere mensen tegen op je pad. Het is je gegund want ook jij bent bijzonder. Ik lees dat je nu in Tonnere bent, mooi is de fosse dionne hè. Wij zijn daar ook geweest wij stonden op de camping in Vermenton, onder Chablis. Ook hier is het erg mooi zeker richting Vezelay. Henk geniet van de omgeving maar bovenal van jezelf. Liefs Gemma ook veel groetjes van Frans.

  • 13 April 2016 - 21:13

    Frits:

    Dag Henk,
    Zaterdag 27 februari 2016, kwamen wij elkaar voor het eerst tegen tijdens een wandeling in de buurt van Heusden. Jij vertelde toen, dat je 6 maart naar Santiago zou gaan vertrekken. Je vertelde dat ik je kon volgen op waarbenjij.nu. Ik heb dat vanaf de eerste dag gedaan. Nu een maand verder ben je al ver in Frankrijk. Ik geniet van de verslagen die jij bijna dagelijks publiceert. Het is een genot om die te lezen. Je doet het erg goed. Wat leuk is het dat je zoveel contacten maakt. Ik wens je veel succes toe en blijf je volgen tot in Santiago.

    M.vr.gr.

  • 13 April 2016 - 23:44

    Ineke De Hart:

    Weer een mooi verslag van jou! Zaterdag samen met Annie in Ammerzoden zullen we weer zeker reageren...maar ik wil je nu al een teken van leven geven! We zijn er nog hoor!! En we genieten van je avonturen! Tot zaterdag! en lekker blijven genieten war!! bedankt, bedankt!!

  • 14 April 2016 - 12:23

    Thea:

    Even laten weten ... de fotoos zijn ook zo leuk ... en jij oogt het mooist :-) LGR.T

  • 19 April 2016 - 11:38

    Liesbeth:

    "ik het ut allemaal bij me", heerlijk!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 154907

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: