Champagne - Reisverslag uit Essoyes, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Champagne - Reisverslag uit Essoyes, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Champagne

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 April 2016 | Frankrijk, Essoyes

Tot de dood ons scheidt........
Ja, dat denk ik als ik met de champeldepoepel klink. Heerlijk om er iets mee te vieren of - ja, en soms kan het niet anders - bij het afscheid nemen.

Mee moet ik aan de uitspraak denken: ze hieven het glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Slap gelul dus. Nee, je eigen mening, die telt, die voegt toe....

Al een aantal dagen vertoef ik nu in het champagnegebied en tot op vandaag af en dan unne rank gezien, nu is het wel anders.
Man, o man, o man, wat mooi. Of dat ik zo kan bottelen. Zometeen maar eens aanbellen of ze nog vakantiewerkers nodig hebben want de boel ontspruit al aardig. Mooi trouwens te zien hoe de natuur zijn werk doet.

Champagne, un pain et camembert. O, moet ik nog meer vertellen. Trouwens dieje camembert meurt de tas uit, mar lekker, tralala.....

Door de zusters in Clairvaux ben ik in de watten gelegd. Een heerlijke maaltijd met een "vin rouge". Trouwens, de zusters halen de wijn uit de supermarche vandaan, eentje uit het zuiden van France zeet ze. En kaas en taart na. Ja, goed eten wor jongen......
Je hebt toch wel bij de andere zusters mogen mee eten vraagt de één uit bezorgdheid.
Ja, dat vonden ze belangrijk, zorgen voor elkaar.

Bidden voor het eten aan de hand van een dobbelsteen, speels, suptiel en pakkend..... ik las de uitkomst aan tafel voor. Mooi man. Je suis reconnaissants.

Vanochtend vroeg ik wat ik kon terugdoen. We vragen 10 euro zeiden ze wat verontschuldigend. Ik haal uit pure dankbaarheid 30 euro tevoorschijn. Dat vinden zij teveel. Ik niet en laat het ook zo. Ik denk, niet terugstoppen in je beurs, hier laten........ delen.

Un pain avec kaas en tomaat, water en fruit voor onderweg geven ze me nog mee. Wat een lieverds.
O ja, ze hebben ook al een nieuw adresje geregeld dichterbij als dat ik in gedachten heb weliswaar maar ik word er niet voor niets heen gezonden begrijp ik ondertussen wel.

Merci cher Soeurs
Je suis reconnaissants

De route van vandaag is echt schitterend zo door de wijnvelden maar wordt minder als het - op de open vlakte -  bij "plateau de Blue" begint te maajeme. Verkleumd kom ik, met een ontzettend mooie view welliswaar, het dal van Essoyes binnen gewandeld. De sleutel efkus afhalen bij de plaatselijke VVV. Ik zeg toppiejoppie....

À demain
xxx

  • 11 April 2016 - 21:43

    Henri En Marjolein:

    Bonsoir,
    Hè hè eindelijk .... champagne !!
    Zoeken ze nog meer vakantiewerkers ?
    We komen er nu aan !
    Geniet van al t lekkers :-)

  • 11 April 2016 - 21:51

    Caroline:

    Bonsoir
    Leuk te lezen dat je bij de zusters was, ik ben wel bekend met de dobbelsteen, hebben wij hier ook op een tafeltje liggen, bij dierbare foto's.
    Hoop dat wat bent opgedroogd en lekker opgewarmd.
    Bon Nuit.

  • 11 April 2016 - 22:19

    Germa:

    Ha die Henk!!
    Elke keer weer genieten van jouw verhalen!
    Ik hoor het je ook zo allemaal zeggen

  • 11 April 2016 - 22:26

    Germa:

    Die mooie minse ontmoeten.... Dè goat al best goed, vinde nie?
    Lekker genieten van alles wat je ziet, voelt en aangeboden krijgt. Het is je van harte gegund Henk!! Wij blijven je volgen hoor! Groetjes van ons

  • 11 April 2016 - 23:41

    Sijke:


  • 12 April 2016 - 09:20

    Anette:

    Genieten van alles wat je tegen komt...HEERLIJK
    XXX

  • 12 April 2016 - 12:51

    Thea:

    Dá dieje camembert oe tas uit meurt geleuf ik wel mar ..... dát dá zusterke tege oew geseet heet "
    goed eten wor jongen ...... "dá geluf ik nie Henk ! :-)
    Ge kunt ut mooi vertellen en het gaot nog steeds lékker ! knuffeltje X T

  • 12 April 2016 - 14:40

    Richard Haex:

    Beste Henk,

    Je bent nu meer dan 1 maand onderweg en wat schrijf je mooie verhalen en wat beleef je een hoop mooie dingen. Dat is waar het om gaat in het leven: 'ervaren' en dan liefst 'liefde, genegenheid en gastvrijheid' ervaren en zelf uitstralen. Zo te lezen, doe je het allebei.

    Want één ding weet ik heel zeker: jij hebt het enorm naar je zin en dat ademt elke zin uit.

    ALS JE NERGENS NAAR TOE GAAT, KOM JE DAAR DOORGAANS OOK ... is een lijfspreuk van mij. Nou, daar heb jij in elk geval geen last van.

    Hé Henk, nog een paar honderd kilometer tot aan de Spaanse grens. Spannend!!!

    Lieve groet
    Richard Haex


  • 12 April 2016 - 19:30

    Mark & Goyita:

    Gossiemokkie, wat wordt er toch goed voor je gezorgd. Sapperdeflap, en t Frans rolt zo mooi van t papier. Geweldig weer om te lezen amigo! Xxx

  • 15 April 2016 - 00:34

    Tilly:

    wat prachtig hoe de zusters jou verwennen, ik heb vroeger nog gerolschaatst in Clairvaux en hebben toen ook geslapen bij de zusters. Oh Frankrijk is zo mooooooi. Genieten Henk van de wijn en de kaasjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 154853

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: