Blubberzooi - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Blubberzooi - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Blubberzooi

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

31 Maart 2016 | Frankrijk, Metz

Iris en Iris kwam ik gisterochtend tegen aan het ontbijt. De één pelgrimeert voor één week, de ander voor twee weken. Dan is oplopen lastig en waarom ook, hier liggen de verhalen. Een uitgebreid ontbijt wordt het. Daarna gaan we ieders ons weg.
Bon camino wensen we elkaar. Wat is dat toch mooi......

Met de regen van de laatste dagen zijn de bossen echt niet om te hossen..... Ik vraag me een aantal keren af - terwijl ik tot mijn enkels in de modder wegzuig - waarom ik niet heerlijk bij "mamma's pappot" ben gebleven. Poeh, werkelijk balanceren op de rand van vallen en opstaan. Wegglijden en nog eens een kwartslag achterover hellend op mijn wandelstok net nog in balans kunnen blijven. M'n schoenen raken doorweekt en worden zwaar met grote klompen blubber. Net voordat ik echt de pest in krijg denk ik: ach, het wordt altijd weer anders. En inderdaad dat wordt het ook. Ik klim uit de bossen, het houdt op met regenen en in het plaatsje Visy beland ik vervolgens.

Een kop koffie doet goed en denk ik dan: voor vandaag houdt het hier op. Genoeg gekluund. Ik had graag nog wat km gemaakt maar door het wegglijden raken mijn enkels en knieën van de leg. Beter om het voor gezien te houden.

Eerst maar eens vrienden met de "Mairie" in het dorp worden want € 80,- om te slapen is zonde van het geld.
Bonjour, je m'appelle Henk, je suis a pèlerin zeg ik terwijl ik het gemeentehuis binnen stap. Ah, bonjour monsieur. Och ja, zie ik het meisje achter de balie denken, daar hebben we weer een nieuwe episode van Alo Alo.
A ha roept ze en zwaait met haar pelgrimsstempel. Kijk denk ik dan, dat gaat goed komen.
Zij druk aan het telefoneren en even later slaap ik voor de prijs van € 34,50 avec petit dejeuner.
Kik, da schilt een slok op unne borrel.

Een soort jeugdherberg met leuke lui, leuke praat en leven in de brouwerij. Ja, dit is pelgrimeren denk ik dan.

De natuur mag dan mooi zijn maar met al die glibberpartijen vergeet ik wel eens op te kijken en dat is zonde omdat er veel overstekend wild in de boes boes is.
Prachtig te zien hoe de "bambi's over en weer vlak langs me heen stuiven. Ja, dan ben ik echt onder de indruk.....
Dankbaar dat ik onderweg ben.

Onderweg naar morgen, onderweg naar Metz denk ik vanmorgen aan het ontbijt. Met 20 km wordt het opnieuw vastzitten in de blub. Gadverdamme.......
Tot aan m'n knieen onder de modder zie ik de bevolking van Metz mij nastaren. Alhoewel ik ook steeds meer aanspraak krijg over m'n tocht.

Het binnenkomen over de vestigingsmuur van Metz is een cadeautje. In één woord formidable. De stad is ontzettend mooi en zeker de moeite waard om er eens een weekendje heen te gaan.
Enne.... een echte zwanenzang maakt de dag compleet. Ik voelde me werkelijk ingehaald worden zoveel stoven er op mij af. Dit heb ik vast weten te leggen. Tres beau.
Als tegenprestatie heb ik m'n "pain" uit de tas met ze gedeeld.

Tijd om een slaapplek te zoeken en bij de office de tourisme weten zij mij in een poep en een scheet te herbergen.
Efkus m'n schonen en m'n broek door een sopje zodat ik morgen weer spik en span op weg kan.

Bonne nuit
XXX

  • 31 Maart 2016 - 22:26

    Henri En Marjolein:

    Lieve pelgrim,
    Jaja, het leven van een pelgrim gaat niet over rozen :-) maar door de blubber.
    Maar het ontmoeten van zo veel verschillende mensen met allemaal hun eigen verhaal maakt het wel heel bijzonder.
    En ja, je krijgt het weer voor elkaar met de slaapplaatsen, een echt zondagskind wor.
    Geniet en bedankt weer voor je heerlijke verhaal.
    Bonsoir !
    Liefs, Henri en Marjolein

  • 31 Maart 2016 - 22:27

    Frans Kruter:

    Hoi Henk hier weer een mailtje van je Sint Jan vriend. Wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag weer uit naar een verhaal van je. Wat de blubber betreft, je kan natuurlijk ook ff van je rood witte route afwijken. Ik neem tenminste aan dat je die route volgt. Wat slaapplaatsen betreft, ja bij de office de tourisme weten ze meestal wel een goedkoop adresje te vinden. Frankrijk is behoorlijk aan de prijs. Het verschil zal je straks wel merken als je in Spanje bent. Maar geniet er nu van want Frankrijk is kei mooi en zeker nu je bijna alleen op weg bent. De pelgrims kan je op een hand tellen, denk ik. Ik weet zeker dat je heel trots met je schelp op je rugzak aan het wandelen bent. Geniet ervan Henk en.....hou alles heel. Ik blijf je met heel veel plezier volgen.
    Buen camino amigo, Frans

  • 31 Maart 2016 - 23:31

    Toos Brok-van Der Schoot:

    Wat een mooie verhalen, ik kijk er steeds naar uit. Wat maak je veel mee. En wat brengt het je veel. Je schrijft geweldig. Als je terug bent moet je er maar een boekske van maken. En na regen en blubber komt er weer een nieuwe dag. Leef in het nu, en geniet van alles! Liefs Toos

  • 01 April 2016 - 07:23

    Harrie En Anita:

    Hey die Henk, ik heb gisteren al je verhalen zitten lezen. Wat prachtig en wat mooi om mee te mogen maken.
    Ik denk dat jij de bezieling van JOUW weg naar morgen helemaal invulling aan het geven bent.
    Ik blijf je volgen en kijk uit naar je verdere verhalen over deze mooie tocht.
    Groetjes van ons.

  • 01 April 2016 - 07:40

    Barbara Jongbloed:

    Hoi schatteke, wat loop je toch een mooi pad. Letterlijk en figuurlijk. Fijn dat de flopstok je zo tot steun is. Fijne loopdag. Xxx barbara

  • 01 April 2016 - 14:49

    Hennie:

    Ha Henk! Herkenbare verhalen! Wat is jouw globale route na Metz? Ga je richting Vezelay of Le Puy en Velay? Als je door de Vogezen komt heb ik misschien nog wel een overnachtingsadres voor je. Bon Camino!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 154913

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: