Vivre la France, au revoir pèlerin Hans - Reisverslag uit Kédange-sur-Canner, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Vivre la France, au revoir pèlerin Hans - Reisverslag uit Kédange-sur-Canner, Frankrijk van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Vivre la France, au revoir pèlerin Hans

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

30 Maart 2016 | Frankrijk, Kédange-sur-Canner

Vivre la France, au revoir pèlerin Hans

We namen gisteren geēmotioneerd afscheid van elkaar, nadat jij mij veilig over de Franse grens zette. Daar stopte ons avontuur samen. Een mooi moment.
Een mooi moment ook om ieder ons pad weer op te pakken.

Een pèlerin in de dop denk ik dan. Ja broertje, dat zag ik al snel. Alhoewel jij het zelf volgens mij niet eens door hebt....

Al in mijn eerste week stuurde je mij een APPje en vroeg of ik het vervolgboekje vanaf Trier al had. Jij had het al opgezocht en wilde dit graag voor mij kopen en meebrengen wanneer je mij op zou komen zoeken in Trier.

Vanaf dat ik je zag zaterdag legde jij mij in de watten. Heel lief. Jij zo zorgzaam, alles om het mij makkelijk te maken op mijn pad.
Dat willen zorgen herken ik wel, dat hebben we meegekregen van huis uit. Een mooie eigenschap.

Jij nam vanaf de eerste avond het routeboekje ter hand en wist mij er veel van te vertellen. O, veel meer dan dat ik weet wanneer ik het uiteindelijk uit heb.

De tweede dag vraag je geregeld waar we heen moeten. En mag ik nog eens kijken zeg je.
Ik geef je het routeboekje en stuur je vooruit. Ik denk, lekker handig en zo krijg ik geen kramp in mijn handen.

We trotseren weer en wind. Voor mij zelfs de eerste keer dat de poncho aan moet tegen de hevige regen.
We gaan zingend ons pad.

Bij een pelgrimshuis even aan voor koffie. We krijgen er een bord chocoladevla bij. Hier is geen luxe maar waar het werkelijk om gaat in het leven was er. Hier werd gedeeld. En nog een bordje vla.......

Een hostel zei jij moet je maar weer doen als ik weg ben. Even knipperen met m'n ogen moest ik wel maar direct dacht ik.... nog lekker een keer luxe, broertje betaalt. Ja, het moet voor de pelgrim in de dop ook veilig en goed voelen denk ik dan.
En och, misschien woon je volgend jaar ook wel af en dan in een hostel met adres onbekend......

Het is mooi te zien wat pelgrimeren met de mens doet want zaterdag vraag ik je - met vermoeide voeten - of het raar is als ik zonder schoenen aan, op mijn overigens lekkere dikke wollen sokken, de eetzaal van het hotel in ga. Ja, dat lijkt me niet zo gepast zeg jij. Ik kies er vervolgens voor om met mijn lompe, vuile wandelschoenen mee te gaan eten.
Twee dagen later gaan we beiden op onze sokken aan tafel in het kleine plaatsje Pels. Ja, zo gaat dat dan op pelgrimstocht. Mooi man.

Ik heb kunnen zien dat jij je pad - met de voorzichtigheid die bij jou past - voortreffelijk loopt.
Jouw pad. Enne.... je vond de Jacobsschelp niet voor niets.
Ja, denk ik dan, die komt er wel. Die kan ik gerust loslaten.

Bon camino broertje. Lofjoe xxx

De route bracht me van Pels door idyllische bossen met mooie beken en opnieuw vele vergezichten op uiteindelijk in Kédange sur Canner uit te komen.
Even voor de statistieken: afgelegde km tot op heden: 590,1
Het gaat zoals tie gaat...... super.

Au revoir
XXX

  • 30 Maart 2016 - 09:24

    Hans:

    Goedemorgen "kleine broer".
    Een speciale ervaring rijker, een paar dagen een heel klein beetje "pelgrim" te zijn. Fijn dat ik met je op mocht lopen en te weten dat het goed met je gaat. Je hebt me laten zien dat je je weg weet te vinden, los kunt laten (misschien is dit iets wat ik nog moet leren) en dankbaar bent voor alles wat er op je pad komt. Het waren een paar bijzondere dagen, die heftige indrukken bik me achter gelaten hebben. Dank je dat je dit met mij hebt willen delen. Het afscheid nemen viel me zwaar en nu ik je warme woorden lees, zit ik hier op mijn hotelkamer weer met tranen in mijn ogen. Maar de wetenschap dat je je prima weet te redden, geeft me een goed gevoel. Bon Camino! Ik volg je op de voet. Je "grote" broer.

  • 30 Maart 2016 - 10:01

    Caroline:

    Hé pelgrim,
    Wat mooi weer, je weet niet half hoe jouw verhalen mij geholpen hebben en nog gaan helpen. Vooral het loslaten emotioneert mij erg.
    Eens ga ik jou dat vertellen, maar dat doen we bij mij thuis met gezellig eten en een glas wijn. Henk geniet van alles wat je op je tocht tegen komt.
    Een dikke kus van een dankbare collega Xxx

  • 30 Maart 2016 - 10:14

    Hans:

    En......deze warme XXX horen er nog bij en zijn er onderweg afgevallen tijdens het kopiëren, maar horen er zeker bij en zijn welgemeend.

  • 30 Maart 2016 - 12:40

    Thea :

    Loslaten ... niet alleen als rode draad door jouw gedachtenkronkels.
    Loslaten is het nieuwe vasthouden. Wandel ze met losse handen lieve Henk :-) GR.T X

  • 30 Maart 2016 - 13:33

    Sijke:

    Krijg er een brok van in me keel
    Jullie komen er wel ieder op zijn eigen pad
    Liefs jullie nichtje

  • 30 Maart 2016 - 15:17

    Sylvia Jansen:

    Wat een ontroerend verhaal van beide broertjes.
    En wat mooi dat los laten juist wat brengt.
    Geniet van la vie en France.
    Bonne route et mille amities,

    Peter en Sylvia

  • 30 Maart 2016 - 19:56

    Riet:

    Wat geniet ik toch van je mooie verhalen! Heerlijk zo samen met je broer op pad, wat ben je dan "echt" samen! En je hebt Frankrijk al bereikt, toppie hoor. Geniet lekker van elke dag en van alle mooie dingen die je op je pad tegenkomt,
    lieve knuffel xxx Riet

  • 30 Maart 2016 - 23:13

    Ria Van De Ven-Landzaat:

    Met heel veel plezier volg ik je pelgrimstocht...boeiende verhalen!!!
    Gr. Ria

  • 31 Maart 2016 - 09:51

    Marian:

    Pfoeh....mooi hoor,wat een emotie en wijze woorden,denk dat iedereen dit herkent(loslaten)Geniet van je reis en wat er op je pad komt met pieken en dalen,succes XXXXXX

  • 04 April 2016 - 21:21

    Tilly:

    Hallo Henk, vandaag voor het eerst al je verslagen gelezen, ik kon niks vinden op Facebook dus maar wat gesurft op het net, wat een bijzondere mooie dingen kom je tegen op je route.
    Je kunt altijd nog een boek gaan schrijven als je terug bent zo mooi kun je het verwoorden.
    Wat mooi om te lezen dat je samen met Hans een stuk van je wandelpad hebt kunnen lopen, echte broederliefde... Ik wens je alle goeds toe en chapeau zoals je dit doet.. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 154916

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: