Zondageditie - Reisverslag uit Illikhoven, Nederland van Henk Murraij - WaarBenJij.nu Zondageditie - Reisverslag uit Illikhoven, Nederland van Henk Murraij - WaarBenJij.nu

Zondageditie

Door: Henk Murraij

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 Maart 2016 | Nederland, Illikhoven

De zalm
Wanneer het ijs smelt en het groen komt weer te voorschijn is de tijd voor de zalm aangebroken om eitjes te gaan leggen. Hij kan dit niet zomaar overal doen, hij heeft daar het helderste en zuiverste water voor nodig. En dus zwom de zalm kilometers ver stroomopwaarts, daar waar hij wist dat er een waterval was.

Moe, maar voldaan bereikte de zalm na dagen de waterval. Over de hele breedte van de rivier stortte het water zich bruisend naar beneden. Prachtig water was het, helder en schoon. Het was alsof het zo uit de hemel kwam, zo zuiver. Tevreden zocht de zalm een rustig plaatsje, waar straks uit het kuit de jonge visjes geboren konden worden..........

Vorig jaar voelde ik mij ook net een zalm die alsmaar tegen de stroom inzwom. Alsmaar moeier bereikte ik het einde van 2015. Hé hé, dat zat erop. Een jaar waarin ik high school deed en ik mezelf niet goed genoeg vond.
Anderhalve meter boeken lezen jaagde ik er doorheen.

Niet het leren telt in het leven maar juist het afleren. Ik noem het afpellen. Afpellen en steeds meer jezelf worden. Oude partronen zeg ik vaarwel. Een weg terug is er niet meer, dat lukt ook niet meer.

Vaak zien we stubbels op ons levenspad niet direct als een kadootje om verder en mooier in het leven te komen.
Ik heb net als de zalm tegen de stroom in moeten zwemmen om helder, schoon en zuiver zicht te krijgen om mijn pad te vervolgen. De jonge visjes (nieuwe inzichten) kunnen worden geboren.

Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Met deze overdenking vervolg ik mijn pad.
De bomen zijn groen, de maas is mooi en de vogels zingen alsof ze met de fanfare op concours zijn. Enne...... mooie contacten.

Adios amigos xxx


  • 13 Maart 2016 - 16:22

    Caroline Jansen:

    Henk, wat heb je dat prachtig verwoord. Heel herkenbaar. Wat fijn dat ik door jouw verslagen mee mag beleven wat jij voelt. Werk voor mij heel helend.
    Liefs Caroline

  • 13 Maart 2016 - 16:29

    Sijke:

    Mooi niks aan toe te voegen
    Liefs

  • 13 Maart 2016 - 17:11

    Mieke Van Schadewijk:

    Ha geluksvogel Henk

    Inderdaad niks meer aan toe te voegen, zo mooi verwoord...
    Fijn om je belevenissen te mogen volgen.

    Groetjes en alle goeds, Mieke

  • 13 Maart 2016 - 17:42

    Marjolein:

    Ha lieverd,
    Ik lees dat het loslaten gaat beginnen.
    Mooi geschreven.
    Vervolg je mooie pad en dan komt het helemaal goed !
    XXX Marjolein

  • 13 Maart 2016 - 20:15

    Hans:

    Hoi broertje,
    Mooi verwoord.
    En eh...... bedankt voor de tip, hij staat namelijk morgenavond op het menu samen met pasta, maar ik moet hem nog even uit de diepvriezer halen.
    Fijne avond en voor straks welterusten.
    XXX Hans

  • 13 Maart 2016 - 21:20

    Riet:

    Hoi Henk, wat een mooie verhalen heb je al geschreven en wat een gastvrijheid heb je mogen ervaren! Al een week op pad en als het zo doorgaat komt het helemaal goed, geniet maar lekker, liefs Riet xxx

  • 13 Maart 2016 - 22:58

    Henk Slomp:

    Henk bomen moeten nog groen worden. Gaan we echt meemaken onder het lopen en die vogels tja het is mooi weer dus die willen dat wel even kenbaar maken maar mooi en ontroerend is het wel. Buen camino en een groet va
    n Henk die ook op weg is

  • 14 Maart 2016 - 06:59

    Frans:

    Goeie morgen Henk,
    wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag uit naar je verslag. Fijn te lezen dat het goed gaat. Hou het heel hè peregrino, Frans.

  • 14 Maart 2016 - 06:59

    Frans:

    Goeie morgen Henk,
    wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag uit naar je verslag. Fijn te lezen dat het goed gaat. Hou het heel hè peregrino, Frans.

  • 14 Maart 2016 - 07:00

    Frans:

    Goeie morgen Henk,
    wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag uit naar je verslag. Fijn te lezen dat het goed gaat. Hou het heel hè peregrino, Frans.

  • 14 Maart 2016 - 07:00

    Frans:

    Goeie morgen Henk,
    wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag uit naar je verslag. Fijn te lezen dat het goed gaat. Hou het heel hè peregrino, Frans.

  • 14 Maart 2016 - 07:00

    Frans:

    Goeie morgen Henk,
    wat schrijf je mooi. Ik kijk iedere dag uit naar je verslag. Fijn te lezen dat het goed gaat. Hou het heel hè peregrino, Frans.

  • 14 Maart 2016 - 07:03

    Frans:

    Sorry Henk en andere lezers. Zoals je kunt lezen is er wat fout gegaan. Ik vind het hartstikke mooi wat Henk schrijft, maar om dat 5 keer te zeggen is wel wat overdreven.
    Nogmaals sorry, Frans

  • 14 Maart 2016 - 15:01

    Carin De Jong:

    Hoi Henk,

    Wat kun jij mooi schrijven zeg! Echt heel fijn om te lezen.
    Ik wens je weer veel inspiratie voor de komende blogs, maar dat komt wel goed verwacht ik :-).

    Groetjes en hou vol!

  • 14 Maart 2016 - 17:31

    Barbara Jongbloed:

    Hoi Henk,

    Wat gaat het snel, alweer een week op pad. Je zakt al aardig af naar het zuiden en gelukkig zit je alles mee. Mooi weer, leuke logeeradressen bij lieve mensen. In gedachte loop ik soms een stukje mee. Genieten, voor ons allemaal.

    Xxx barbara

  • 14 Maart 2016 - 20:10

    Marinus Verharen:

    .Hoi Henk.

    Het is al een week geleden dat we afscheid van je genomen hebben.
    Maar gelukkig verloopt de reis goed
    We hopen nog vele leuke verhalen van je te lezen.
    En dat je fijne mensen mag ontmoeten.
    Groetjes van Rien en Dien.

    Tot ziens amigo

  • 15 Maart 2016 - 21:52

    Margon Verhoeven:

    Het Henk, heerlijk om je te volgen, je schrijfstijl is is zo lekker! Vergeet niet te genieten, je bent heerlijk verlost van beslommeringen van alle dag, en de wereld ligt aan henk's voeten. Veel plezier, ik volg je! Groetjes, Margon xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 154856

Voorgaande reizen:

22 December 2016 - 09 Januari 2017

Porto - Muxia

06 Maart 2016 - 24 Juli 2016

Onderweg naar morgen

Landen bezocht: